تردد رایگان معلولان در شهرها



به گزارش همشهری آنلاین، سال ۱۳۹۶ تبصره‌ای به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اضافه شد که طبق آن باید استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و اتوبوسرانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها می‌شد.

این تبصره در سال ۱۳۹۷ به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد اما از آن سال تاکنون این قانون مسکوت باقی ماند تا امسال که با امضای تفاهمنامه چهارجانبه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان بهزیستی و یک بانک، قرار است حمل‌ونقل درون شهری دولتی و عمومی برای افراد دارای معلولیت، رایگان شود.

براساس این تفاهمنامه علاوه بر رایگان شدن حمل‌ونقل درون‌شهری، افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید می‌توانند از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی به‌صورت نیم‌بها استفاده کنند. تاکنون هم ۱۳۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

ضمن اینکه ارائه خدمات گردشگری به افراد دارای معلولیت در کشور نیز تسهیل می‌شود، رفع مشکلات زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات، ارائه تورهای گردشگری ویژه افراد دارای معلولیت، توسعه گردشگری سلامت، توسعه گردشگری در اماکن زیارتی و سیاحتی و امکان حضور افراد معلول و خانواده آنان در سفر از مزایای این تفاهمنامه است. بی‌شک اجرای قانون حمایت از معلولان، موجب پویایی بیشتر آنها در جامعه خواهد شد.

البته این امکان در کشورهای دیگر سابقه دار است؛ برای نمونه در اتحادیه اروپا، افراد دارای معلولیت سال‌هاست که از خدمات رایگان حمل‌ونقلی هوایی، زمینی و ریلی رایگان استفاده می‌کنند. به امید اینکه این امکان در کشور ما نیز ادامه دار باشد.



منبع