یک سالاد مایکروویوی که شبیه کیک است!



همشهری آنلاین: کیک خیار یا سالاد با روکش خیار هم از همین دست غذاهاست که اگر چه سالاد است ولی ظاهری شبیه به دسر و کیک دارد. این سالاد برای مهمانی‌ها ایده‌آل است؛ در ضمن محتویات داخل آن را در مایکروویو درست می‌کنند. این هم پیشنهادی ویژه برای طرفداران پخت و پز با مایکروویو.

مواد لازم

یک کیلوگرم سیب‌زمینی
یک پیمانه شوید ریز خرد شده
یک پیمانه جعفری ساطوری
۶ عدد پیازچه
۸ عدد خیارشور
۱۰ عدد قارچ
۶ عدد خیار درختی
۵ /۱ پیمانه سس مایونز
یک ق س سرکه
کمی آب لیمو ترش تازه
روغن زیتون کمی
۴ /۱ پیمانه ماست چکیده برای تزئین
مقداری برگ جعفری برای تزئین
مقداری گوجه‌فرنگی گیلاسی برای تزئین
۲ /۱ پیمانه نخود فرنگی
چند عدد زیتون برای تزئین
نمک و فلفل کمی
۲ عدد هویج
۳۰ گرم کره

۱. سیب‌زمینی‌ها را خوب شسته و چند سوراخ روی پوست آنها با نوک چاقو یا چنگال ایجاد کنید. آنها را روی سینی مایکروویو بگذارید و بدون درپوش با سیستم مایکرو بالاترین قدرت (۱۰۰ درصد) به مدت ۱۵ -۱۲ دقیقه بپزید. سیب‌زمینی‌های پخته را زیر آب سرد بگیرید تا پوستشان راحت جدا شود. بعد آنها را نگینی ریز خرد کنید.

۲. هویج را هم شسته و با پوست روی سینی مایکروویو گذاشته و با سیستم مایکروویو بالاترین قدرت آن به مدت سه الی چهار دقیقه بپزید. البته این‌بار درپوش را بگذارید. بعد از پخت، مثل سیب‌زمینی آنها را هم ریز خرد و نگینی کنید.

۳‌ نخود فرنگی را در کاسه‌ای شیشه‌ای در مایکروویو گذاشته و به مدت ۱۲-۸ دقیقه با بالاترین قدرت سیستم مایکرو مغزپخت کنید. پیازچه‌ها را هم نگینی ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

۴‌. قارچ را قبل از پخت حلقه حلقه برش بزنید و با مقداری کره در ظرف پیرکس بگذارید و بدون درپوش به مدت ۵-۳ دقیقه با سیستم مایکرو ویو و بالاترین قدرت حرارت دهید. خیارشورها را هم نگینی ریز خرد کنید.

۵‌. سس مایونز را در کاسه‌ای بزرگ ریخته، نمک، فلفل، آب لیموترش، سرکه و روغن‌زیتون را اضافه کرده و هم بزنید تا یک سس یکدست به دست آورید. همه مواد پخته شده یا تازه را که ریز خرد کرده‌اید در کاسه بریزید. سبزی‌ها (جعفری و شوید) را هم که ساطوری و ریز خرد کرده‌اید به آنها بیفزایید و خوب هم بزنید تا سس به خورد همه مواد برود.

۶‌. حالا سالاد آماده را کناری بگذارید. خیارهای سالادی را با پوست خوب بشویید و با پوست کن به صورت طولی ورقه ورقه کنید. قالب کیک یا دسر را آماده کرده و نوارهای خیار را در ظرف طوری بچینید که یک لایه در کف ظرف قرار گیرد و مقداری از نوارها از قالب بیرون بیایند. لبه‌های آنها را روی هم بگذارید تا وقتی سالاد را برمی‌گردانید هم یک لایه  خیار روی آن باشد و هم تمام سطح دسر را بپوشاند.

۷. سالاد را در قالب روی خیارها ریخته و با پشت قاشق خوب فشار دهید. اضافی خیارها را هم که از قالب بیرون‌ زده روی سالاد برگردانید و خوب به‌هم فشرده کنید. سالاد آماده را با قالب به مدت دو ساعت در یخچال گذاشته و بعد از آماده شدن درآورده و با جعفری، ماست، گوجه‌فرنگی گیلاسی و زیتون تزئین کنید.