ما نبودیم، «واگنرها» ورشو را نابود می‌کردند



به گزارش همشهری آنلاین، الکساندر لوکاشنکو که سابقه طعنه زدن به لهستان را دارد، گفت که لهستانی‌ها باید دعا کنند که بلاروس نیروهای واگنر را نگه داشته و برای آنها تدارک می‌بیند.

وی با لحن تمسخرآمیز اضافه کرد: اگر ما نبودیم، آنها به (لهستان) نفوذ و شهرهای ورشو و ژشوف را نابود می‌کردند. بنابراین آنها نباید من را سرزنش کنند، باید بگویند از شما متشکر هستیم.

شمار نامعلومی از نیروهای گروه واگنر که در ماه ژوئن یک شورش ناکام علیه رهبری نظامی روسیه داشتند، به بلاروس رفتند و آموزش نظامی به ارتش این کشور را آغاز کردند. این اقدام باعث شد که لهستان بیش از هزار نیروی به نزدیکی مرز خود با بلاروس اعزام کند.

لوکاشنکو متحد نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، در یک دیدار با وی در ماه گذشته میلادی به شوخی گفت که برخی از نیروهای واگنر مایل به رفتن به ورشو و ژشوف هستند.

روز شنبه متیو موراویسکی نخست وزیر لهستان گفت که یک گروه ۱۰۰ نفره از واگنر به شهر مرزی گرودنو بلاروس نزدیکتر شدند.

لوکاشنکو این بار با لحن جدی‌تری در واکنش به این اظهارات، گفت: به تازگی شنیدم لهستان از کوره در رفته که اعزام ۱۰۰ نفر در اینجا صورت گرفته است.

او اضافه کرد: هیچ کدام از نیروهای واگنر به اینجا منتقل نشدند. اگر آنها منتقل شده باشند، فقط برای انتقال تجربه نظامی به گردان‌های بلاروسی متمرکز در گرودنو و برست است.

رئیس جمهور بلاروس ادامه داد: من باید به ارتش خودم درس بدهم، زیرا ارتشی که نمی جنگند، نصف ارتش است.