طراحی داخلی کابین آسانسور به چه شکل است؟


کابین آسانسور تنها بخش اصلی آسانسور است که مسافران بیشترین تعامل را با آن دارند. از طرفی این موضوع در هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌های مجلل اهمیت زیادی دارد که شکل ظاهری آسانسور به چه صورت باشد. بازدیدکنندگان با دیدن آسانسوری لاکچری تصویر خیلی خوبی از ساختمان شما می‌گیرند. اولین چیزی که پس از ورود به یک ساختمان چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسانسور آن است. از این رو اگر به زیبایی بصری ساختمانتان اهمیت می‌دهید، طراحی داخلی کابین آسانسور را جدی بگیرید. ما در ادامه به این که طراحی داخلی کابین آسانسور به چه شکل است خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی کابین آسانسور

طراحی داخلی کابین آسانسور باید جذابیت و ارزش ساختمان شما را افزایش دهد و خاطره لذت بخشی را برای استفاده کنندگان به جا بگذارد. کابین آسانسور محفظه‌ای بسته است که افراد با ورود به آن تنها محیط درونی آسانسور را مشاهده می‌کنند؛ از این رو زیبایی درونی آن اهمیت بسیاری دارد. طراحی مدرن آسانسور طیف‌ها و انواع مختلفی دارد و با نورپردازی و استفاده از متریال با کیفیت طراحی داخلی اتاق آسانسور آسان‌تر شده است. جنس کابین، درب آسانسور، کفپوش آسانسور، سقف آسانسور، دیواره‌ها از مهم‌ترین بخش‌های داخلی کابین هستند که در زیبا سازی اتاقک آسانسور اهمیت دارند.. پیش از شروع به زیباسازی و طراحی داخلی کابین آسانسور بایستی به یکسری نکات توجه کنید. در ادامه شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

سریع شروع کنید

طراحی داخلی آسانسور کاری نیست که آن را به آخرین مرحله نصب آسانسور موکول کنید. طراحی ساختمان و آسانسور به صورت مستقیم بر یکدیگر اثر می‌گذارند. از آنجایی که مراحل نصب و طراحی آسانسور کمی طولانی است، بنابراین بهتر است که طراحی داخلی اتاقک آسانسور را زود شروع کنید. با استارت سریع طراحی داخلی کابین آسانسور، استرس کار پایین می‌آید و فرصت بیشتری برای اصلاحات آن خواهید داشت.

سبک طراحی

طراحی داخلی کابین آسانسور به چه شکل است؟

برای طراحی کابین آسانسور بایستی سبک و سیاق مورد نظرتان را پیش از شروع آن متناسب با نوع کاربری ساختمان و طراحی آن در نظر بگیرید. اگر به دنبال طرح‌های کلاسیک برای آسانسورتان هستید به این نکته توجه کنید که این سبک تا چه اندازه بازخورد دارد. همچنین اگر به طرح‌های مدرن و امروزی علاقه‌مند هستید به نوع کاربرد ساختمان دقت زیادی کنید. به طور کلی انتخاب سبک آسانسور به فاکتورهایی همچون، مکان ساختمان، نوع کاربرد ساختمان(اداری، رستوران، هتل، آپارتمان)، سبک شخصی مدیر ساختمان و موارد دیگری بستگی دارد.

 بررسی سبک ها و طراحی ها

گاهاً طراحی‌هایی وجود دارد که تیم سازنده و نصب کننده آسانسور آن را به شما پیشنهاد نمی‌دهند. از این رو بهتر است که خود شما به دنبال سبک و طراحی مورد نظرتان بگردید و موردی مناسب با سلیقه‌تان انتخاب کنید. پیدا کردن سبک و طراحی که به سلیقه شما بیاید اهیمت زیادی در طراحی کابین آسانسور دارد.

راحتی

افراد گاهاً با انتخاب سبک‌ها و طراحی‌های خاص فضای آسانسور را محدود و یا استفاده از آن را مشکل و پیچیده می‌کنند. در هنگام طراحی راحتی استفاده از آسانسور را یکی از ملاک‌های اصلی برای طراحی در نظر بگیرید. این که آسانسور هم از نظر طراحی زیبا باشد و هم از نظر راحتی، اهمیت بالایی در طراحی کابین دارد.

بررسی ترافیک ساختمان

ترافیک ساختمان به معنای این است که مسافران چه مدت زمان را باید صبر کنند تا درب آسانسور برایشان باز شود. کاهش زمان ترافیک آسانسور در طراحی داخلی کابین آسانسور تاثیر زیادی دارد. این مورد باعث افزایش عملکرد آسانسور و کاهش زمان انتظار آسانسور می‌شود. مواردی که در بررسی ترافیک آسانسور باید به آن دقت کرد عبارت است از:

  • ظرفیت اسانسور
  • ساعات اوج استفاده از آسانسور
  • نوع کاربرد ساختمان(رستوران، هتل،…)
  • برای جابه‌جایی وسایل استفاده می‌شود؟

ابعاد چاه آسانسور

سرعت آسانسور و تعداد دفعات استفاده از آن بر ابعاد چاه آسانسور تاثیر می‌گذارد. مشخص کردن ابعاد دقیق آسانسور در کاهش هزینه‌ها و برآورد آن اهمیت زیادی دارد. این کار باید در اسرع وقت با تهیه نقشه آسانسور صورت بگیرد. سرعت آسانسور را در نظر بگیرید و به این موضوع اهمیت دهید که آسانسور چه سرعتی داشته باشد, چرا که خدمات رسانی آسانسور اهمیت دارد. 20 تا 45 ثانیه حداکثر زمان آسانسور برای طی کردن کف تا سقف ساختمان است.

زیبا شناسی

طراحی داخلی کابین آسانسور به چه شکل است؟

فضای داخلی کابین آسانسور باید به گونه‌ای باشد که با زیبایی و طرح ساختمان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال بهتر است که در یک ساختمان با تم یا طراحی کلاسیک، از طراحی کلاسیک برای آسانسور استفاده شود. صفحه کلید آسانسور، شستی، کفپوش، سقف، آیینه، دیواره‌های کابین از جمله مواردی است که در طراحی کابین اهمیت زیادی دارد. استفاده از سنگ برای کفپوش آسانسور، دیواره‌‎های شیشه‌ای، پنل لمسی همه و همه در زیبایی چشمگیر آسانسور تاثیر دارد.

رعایت قوانین

استاندارد آسانسور در هر برهه زمانی نصب و طراحی داخلی آسانسور باید دقت و رعایت شود. مقررات و قوانین زیادی وجود دارد که باید در هنگام طراحی کابین آسانسور به آن توجه کرد. علاوه بر رعایت استانداردهای داخلی ایران، باید به استانداردهای جهانی و بین المللی آن نیز توجه کرد. به طور کلی در زمان طراحی داخلی کابین آسانسور باید با مقررات و قوانین نصب آسانسور در آن مکان آشنا باشید.

جمع بندی

آسانسور یکی از بخش‌های ساختمان است که در زیبایی بصری ساختمان تاثیر زیادی دارد. از این رو طراحی داخلی کابین آسانسور زیبایی ساختمان را چند برابر می‌کند. اتاق آسانسور بخشی از آسانسور است که مسافران با آن بیشترین تماس را دارند. از این رو زیباسازی این بخش، ساختمان شما را به یک ساختمان لوکس و لاکچری تبدیل می‌کند. برای زیباسازی آسانسور و طراحی داخلی کابین آسانسور یکسری نکات وجود دارد که ما در این نوشتار به توضیح آن‌ها پرداختیم.