سوختن خیمه و دل عزاداران در گلوبندک


همشهری آنلاین – نصیبه سجادی: حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران را سال‌ها پیش، عده‌ای از معاودان (رانده‌شدگان) از عراق راه‌اندازی می‌کنند. پنجاه و چند سال پیش که دولت صدام عده‌ای از عراقی‌ها را به جرم شیعه‌بودن به ایران تبعید می‌کند، جمعی از این افراد ابتدا در مسجد «آقامحمود» خیابان پانزده خرداد شرقی هیئتی را تاسیس می‌کنند و بعدها مکانی را در چهارراه گلوبندک می‌خرند که بیش از ۵دهه است که از همین جا آماده می‌شوند برای برگزاری عزاداری‌های پرشور محرم و صفر و… شخصیت‌های زیادی از چهره‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی ازجمله مرحوم موذن‌زاده، آیت‌الله صدیقی، هلالی، مداح اهل‌بیت(ع)، و سایر شخصیت‌ها در این حسینیه سخنرانی، منبر و مراسم داشته‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

سوختن خیمه و دل عزاداران در گلوبندک

آیین خیمه‌سوزان و اندوه دیر رسیدن به کربلا

قبل از شروع ماه محرم مراسم سیاهپوشان در این هیئت برگزار می‌شود که در آن حدود ۳ تا ۴ هزار نفر از عزاداران حسینی حضور می‌یابند. مقاتل امام حسین (ع) و شعارهایی که در کربلا و عتبات اعلام می شود بر روی پیراهن ها نوشته و در مراسم سیاهپوشان به صورت رایگان بین عزاداران توزیع می شود تا آماده شوند برای یک عزاداری پرشور و واگویه حادثه عظیم کربلا در قلب تهران.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های عزاداری کربلایی‌های مقیم تهران آیین خیمه‌سوزی است و تفاوت آن با دسته ‌های دیگر عزاداری، استفاده از طبل‌ های پوستی و شیپور است. از شب تاسوعا، خیمه‌ای بلند و بزرگ در چهارراه گلوبندک برپا می‌شود. ظهر عاشورا، گروهی از شبیه‌خوانان و تعزیه‌گردانان(عده‌ای لشکر عمربن‌سعد و عده‌ای دیگر بازماندگان امام حسین(ع) سوار بر اسب و شتر یا پیاده). سپاه عمرسعد ابتدا به سمت خیمه  امام حسین(ع) می روند و آن را به آتش می‌کشند و مشعل به دست به دور خیمه می گردند. تمام خیمه‌ها را که به آتش کشیدند، کربلایی‌های مقیم مرکز که در گوشه‌ای از بازار مشغول عزاداری هستند، یاحسین‌گویان به سوی خیمه امام در چهارراه گلوبندک می‌دوند و  زمانی به خیمه  می‌رسند که همه در آتش سوخته و خاکستر شده است. آنها با اجرای این آیین، اندوه و حسرت قبیله بنی اسد را که دیر به کربلا رسیده‌اند، نمایان می‌کنند.