حراجی منحصر به‌فرد حسینیه فشم


همشهری آنلاین – ثریا روزبهانی: «آیین حراجی» حسینیه قدیمی فشم در شهرستان شمیرانات که یکی از خاص‌ترین آیین‌های عزاداری اهالی این محدوده در ایام محرم به‌شمار می‌رود. این مراسم چند روز بعد از عاشورا و معمولاً در هفتمین شب شهادت امام‌حسین(ع)، بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه فشم برگزار می‌شود. با توجه به میزان نذورات این مراسم گاهی بیش از یک روز اجرا می‌شود و حتی گاهی ممکن است به یک هفته هم برسد.

خرید و فروش به نیت انجام کار خیر

به‌گفته مسئولان میراث‌فرهنگی استان تهران این حراجی که بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد در واقع یک نوع نذری مردم برای حضرت‌سیدالشهدا(ع) و خاندان و یاران باوفایش است که ریشه در زمان‌های دور دارد. در این سنت، همه کالاهایی که مردم برای سیدالشهدا(ع) نذر کرده‌اند به فروش می‌رسد و عواید آن نیز ضمن کمک به نگهداری و توسعه حسینیه جامع فشم، برای اطعام عزاداران، اقامه عزای سیدالشهدا(ع) و امور خیریه صرف می‌شود.

حراجی منحصر به‌فرد حسینیه فشم

در این مراسم منحصر به‌فرد هر شخصی کالایی را به نیت فروش و خرج پول آن برای ایام محرم و عزاداری به این مکان می‌آورد. طلا، سکه، لوازم خانگی، موتور، مرغ، کبوتر، محصولات کشاورزی و… همه و همه تنها بخشی از نذورات اهالی است تا در این مراسم به بالاترین نرخ و قیمت فروخته شود. اغلب مردم با اعتقاد به متبرک بودن، این اجناس را به چندین برابر قیمت واقعی خود می‌خرند.