جزئیات ایجاد پردیس مسافربری در شهرآفتاب اعلام شد | آخرین وضعیت ساخت پایانه شرق



به گزارش همشهری آنلاین، سالانه در ترمینال جنوب حدود ۴ونیم تا ۵میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند. پوریا علیمردانی با اشاره به این موضوع گفت: «این حجم از مسافر برای محیط ترمینال جنوب طراحی نشده است و از این رو با معضلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا در این بخش از پایتخت مواجه هستیم. برنامه‌ای که از سال‌های گذشته وجود داشت و در طرح جامع حمل‌ونقل تهران و طرح جامع پایانه‌ها پیش‌بینی شده، این است که بار این پایانه باید کم شود.»

او تاکید کرد: «با وجود این موارد، شهرداری تهران قصد جابه‌جایی پایانه جنوب را ندارد و قرار است بخشی از سفرها به مکان جدیدی که در محدوده شهرآفتاب پیش‌بینی شده منتقل شود.»

رعایت استانداردهای مدیریت در پایانه بیهقی

به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهر تهران، پایانه بیهقی به لحاظ وسعت مانند پایانه جنوب است و در داخل بافت شهری قرار گرفته اما معضلات پایانه جنوب را ندارد.

او در توضیح بیشتر عنوان کرد: «چرا که براساس استانداردهای مدیریتی و مهندسی، سالانه یک میلیون و نیم مسافر در آن جابه‌جا می‌شود.درهرحال با توجه به شرایط کنونی ساخت پردیس جدید با عنوان پردیس مسافربری جنوب غرب مشغول رایزنی برای تملک زمین هستیم. همزمان مطالعات اولیه و طراحی در حال انجام است که با ساخت این پایانه بخشی از سفرهای پایانه جنوب و غرب به این پردیس مسافری منتقل می‌شود.»

به گفته این مقام مسئول، پروژه پردیس مسافری جنوب غرب یک طرح بزرگ و بلندمدت است و پس از کلنگ‌زنی حدود ۳سال ساخت آن طول می‌کشد و ۲سال هم توسعه و بهره‌برداری پروژه زمانبر خواهد بود. در فاز اول پایانه مسافری بهره‌برداری می‌شود و در فاز دوم هم توسعه زیرساخت‌های مسافری مانند پشتیبانی از حرکت اتوبوس‌ها و سوخت اتوبوس‌ها و موضوعات اقامتی برای مسافران و… پیگیری می‌شود و در نهایت هم فاز سوم پروژه توسعه پردیس مسافری و ایجاد مجتمع مسافری است.

ایجاد پردیس اقامتی برای مسافران

این پردیس در مجاورت حرم امام(ره) و فرودگاه امام‌خمینی(ره) قرار دارد. علیمردانی با بیان این مطلب گفت: «از این رو ایجاد پردیس اقامتی برای مسافران و تسریع و تسهیل دسترسی شهروندان به این مکان‌ها یک ضرورت است که پیش‌بینی می‌شود در فاز سوم این مهم محقق شود.»

او در خصوص آخرین وضعیت پایانه جدید شرق هم عنوان کرد: «در حال پیگیری و کارگاه عمرانی همچنان فعال است و عملیات عمرانی با جدیت انجام می‌شود. به هر حال رهاشدگی این پروژه طی سال‌ها سبب تخریب قسمت‌هایی از بناها و مستهلک شدن تجهیزات شده بود و در این دوره مدیریت شهری احیای دوباره آن در دستور کار قرار گرفت. این کار با اولویت از یک سال پیش شروع شد و اکنون به مرز حدود ۸۰درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه که مربوط به ارائه خدمات و سرویس به مسافران و جابه‌جایی آنهاست از اوایل سال آینده آغاز شود، اما قطعا فازهای بعدی که مربوط به توسعه واحدهای تجاری و… است زمانبر خواهد بود.»



منبع