تهران شهری با آسیب های اجتماعی متنوع | عملکرد شهرداری تهران در مواجه با معضل معتادان، خانه قرمزها و کودکان کار



به گزارش همشهری آنلاین، ساماندهی آسیب های اجتماعی در کلان شهری چون تهران به شیوه قرارگاهی، رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است. علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از این که سکان پایتخت را به دست گرفت در اولین اقدام به دلیل رها بودن موضوع آسیب های اجتماعی به ویژه حوزه معتادان متجاهر، قرارگاه اجتماعی را تشکیل داد و از سازمان های متولی خواست تا از طریق هم افزایی و مدیریت یکپارچه پا به میدان بگذارند. پس از انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب های اجتماعی، موضوعات این حوزه اعم از ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه کسانی که با منع پذیرش مواجه بودند، کودکان کار و خیابان، متکدیان و … با جدیت بیشتر پیگیری شد. از مرداد ۱۴۰۰ تا کنون اقدامات خوبی در حوزه آسیب های اجتماعی توسط شهرداری تهران انجام شده است.

در همین رابطه، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، درباره ضرورت تشکیل قرارگاه اجتماعی، اظهار کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی شهرداری تهران وظیفه مستقیمی ندارد اما در راستای مسئولیت اجتماعی لازم دید اقداماتی در این حوزه که سالها رها شده بود، انجام دهد. بنابراین با توجه به مسئولیت چندین دستگاه در این حوزه لازم بود به یک هم افزایی و وحدت رویه برسیم تا طرح ها و برنامه ها درست اجرا و به نتایج مطلوب برسند. در واقع مدیریت شهری به دنبال تبدیل تهران به شهری عاری از آسیب های اجتماعی است و امیدواریم از طریق کمک دستگاههای متولی و مشارکت مردم، این هدف محقق شود.

تاثیر انتخاب شهردار پایتخت به عنوان نماینده ویژه آسیب‌ها

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب های اجتماعی تاثیری در روند ساماندهی موضوعات این حوزه داشت؟ گفت:مدیریت شهری صبر نکرد تا هر دستگاه و سازمانی با صبر و حوصله در بوروکراسی اداری خود کارها را پیش ببرد. قرارگاه به همت شهرداری تهران تشکیل شد و می بایست یک نفر مدیریت کارها در قرارگاه را به عهده می داشت که با انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب های اجتماعی، رسما علیرضا زاکانی مدیریت را به عهده گرفت و مقرر شد سایر دستگاهها کارها را پیگیری و گزارش ها را ارائه دهند.

احمدی صدر درباره معتادان متجاهر در اولویت برنامه‌های قرارگاه اجتماعی، تصریح کرد: معتادان متجاهر از جمله موضوعاتی بودن که در حوزه آسیب‌های اجتماعی رها شده بود و در ادوار گذشته آمار معتادان متجاهر افزایش یافته بود. همچنین معتادان متجاهر با منع پذیرش در مراکز ماده ۱۶ مواجه بودند و هیچ سازمان و ارگانی مسئولیت آنها را به عهده نمی گرفتند. بنابراین شهرداری وارد عمل شد و متعهد گردید تا زیرساخت پذیرش معتادان متجاهر را فراهم کند. در راستای همین هدف احداث یاورشهرها عملیات شد و با بهره برداری از ۹ یاور شهر ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

ایجاد ۷۵۰۰ ظرفیت برای پذیرش معتادان

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره ظرفیت‌های موجود شهرداری، بیان کرد: شهرداری متعهد شده بود تا ۵ هزار ظرفیت ایجاد کند اما امروز شاهد ظرفیت ۷ هزار و ۵۰۰ نفر هستیم و هر یک از معتادان منع پذیرش اعم از زخم باز، بیماران اعصاب و روان، صغر و کبر سنی، زنان معتاد متجاهر در یاورشهرها پذیرش و مراکز درمان و ترک را طی می کنند.

وی درباره توانمندسازی معتادان متجاهر، گفت: کلنگ احداث فاز سوم یاور شهر ۹ به زمین زده شده است و این فاز اختصاص به مرکز توانمندسازی دارد و تلاش می کنیم با بهره برداری از آن زمینه اشتغال معتادان متجاهر را فراهم کنیم.

ریشه کنی معتادان متجاهر زمان بر است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان می‌توان شاهد تهرانی عاری از معتاد متجاهر بود؟ اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال است که معضل معتادان متجاهر در تهران وجود دارد؛ بنابراینریشه‌کنی چنین آسیبی قطعاً زمان‌بر است و نباید انتظار داشت در مدت چند ماه یا یک سال تحول بزرگی رخ دهد. به‌هرحال کارها در قرارگاه اجتماعی شروع شده و اقدامات خوبی هم صورت‌گرفتهو امیدواریم در گذر زمان این تحول در پایتخت رخ دهد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره ساماندهی کودکان کار، گفت: تاکنون نهادهای مسئول ۳۲ مرحله طرح ساماندهی کودکان خیابان را با محوریت جمع آوری این افراد اجرا کردند که شکست خورده و در نتیجه اجرای ناموفق اینگونه طرحها، شاهدیم که روز به روز تعداد این کودکان در قالب مشاغل جدید افزایش می یابد. در واقع اجرای طرح های ضربتی جمع آوری کودکان کار و خیابان قطعا منتج به نتایج خوب و قابل قبول نمی شود و از این رو مدل جدید با محوریت خانواده های کودکان و با پشتیبانی پلیس و دستگاه قضا برای انهدام باندهای مافیای استثمار کودکان کار و ارتقاء توانایی مالی خانواده ها مطرح کرده ایم. برنامه ریزی در این حوزه در قالب زمان بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیگیری خواهد شد.

ساماندهی کودکان کار با رویکرد خانواده محوری

احمدی صدر افزود: طرحی که برای سامان دهی کودکان کار آغاز کردیم؛ با رویکرد خانواده محوری و اخلاق محوری است؛ به این معنا که برخی از کودکانی که سر چهارراه هستند، خانواده دارند و باید به کانون خانواده شان بازگردند. در وافع سراغ خانواده ها می رویم و در این بخش است که باید کمیته امداد، بنیادمستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیادهای کارآفرین کشور، وزارت کار و وزارت صمت به میدان بیایند و از خانواده حمایت شغلی کنند

وی با اشاره به مشارکت شهروندان در این حوزه، افزود: مردم باید بدانند که اگر به این کودکان کمک کنند، به این معناست که آنها را برای حضور در خیابان تشویق می کنند. پس شهروندان با کمک نکردن به این کودکان زمینه را برای عدم فعالیت آنها و ساماندهی بهتر طرح فراهم می کنند.

راه‌اندازی ۳۸ پویا شهر برای کودکان کار

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره رمز موفقیت ساماندهی کودکان کار، گفت: در حوزه کودکان کار و خیابان نباید از مافیایی که هدفشان استثمار کودکان است غفلت کرد. بنابراین اگر بخواهیم در طرح موفق شویم، باید با سرشبکه ها برخورد شود و هر کس بخواهد مسیری جز این مسیر طی کند؛ مسیر اشتباهی است و ابتر خواهد ماند. طرح ضربتی جمع آوری کودکان کار یک طرح ابتر خواهد بود.

احمدی صدر درباره مراکز راه اندازی شده برای کودکان کار، گفت: استعدادیابی کودکان کار و خیابان در طرح ساماندهی هم پیگیری می شود و برای تحقق این هدف ۳۸ مرکز برای حمایت از کودکان کار در تهران راه اندازی شده و مرکز استعدادیابی هم را راه‌اندازی کردیم تا استعدادهای این کودکان شناسایی شود.امروز شاهد شکوفایی استعدادهایی در حوزه ورزش و هنر و … هستیم.

شناسایی خانه‌های پلاک قرمز

وی درباره ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز، بیان کرد: تا کنون شناسایی ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران انجام شده است که با پیگیری های صورت گرفته، دستور قضایی صادر شاهد پلمب این خانه های هستیم و قطعا این فرایند تا پایان سال ادامه دارد.



منبع