آمریکا دلسوز فلسطینی ها شده است؟ | مژدگانا که گربه تائب شد!



همشهری آنلاین: هواپیماهای C-۱۳۰ آمریکا دو روز پیش با برخاستن از باند فرودگاه نظامی اردن در همسایگی فلسطین، ۶۶ پالت غذا که در مجموع حاوی ۳۸ هزار وعده غذایی بود را در آسمان منطقه محاصره شده غزه به پائین اندختند. سخنگوی کاخ سفید یک روز بعد در جلسه خبری ۹۰ دقیقه‌ای خود حدود ۳۰ دقیقه را به توضیح درباره همین کمک‌ها پرداخت و آن چنان با آب و تاب از کمک انسان دوستانه واشنگتن به غزه خبر داد که گویی بحران در این باریکه مصیب زده حل شده است. هرچند جان کربی مدعی شد که کمک‌های هوایی ارسال شده از سوی ارتش آمریکا اولین سری کمک رسانی به غزه است و این کمک‌ها ادامه خواهد داشت، اما به راستی آمریکا با چند بسته کمک امدادی می‌تواند به بحران انسانی در غزه پایان دهد؟ آیا هدف واقعی آمریکا از ارسال کمک‌های هوایی به غزه پایان دادن به بزرگترین بحران انسانی قرن در فلسطین است؟ بحرانی که به اعتراف آمار رسمی وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۱۴۰ هزار شهید، زخمی و مفقودالاثر را در نتیجه جنگ اسرائیل علیه غزه بدنبال داشته است.

پاسخ نه است!

مقام سابق آنروا(آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطین)، درباره این که آیا هدف آمریکا از ارسال کمک‌های هوایی به غزه کمک به مردم فلسطین بوده، پاسخ خیر می‌دهد. «کریس گونیس» سخنگوی سابق آنروا در گفتگو با الجزیره کمک‌های هوایی آمریکا را نمایشی تلویزیونی توصیف کرد و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این کمک ها در رفع بحران گرسنگی اهالی غزه تاثیرگذاری خواهد داشت، تاکید کرد که این اقدامات کافی نیست، سازمان جهانی غذا (FAO) اخیرا اعلام کرده است که از هر ۴ نفر از ساکنان غزه یک نفر از گرسنگی شدید رنج می برد و در بین کودکان نیز یک نفر از هر ۶ نفر دچار سوء تغذیه شدید شده است.

کمک ۱.۵ درصدی برای یک روز

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین حدود یک ماه و نیم پیش خبر داد که در پی حملات رژیم صهیونیستی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آوارگان فلسطینی در غزه در معرض قحطی و بیماری قرار دارند. روز گذشته هم دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در نوار غزه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نوار غزه از قحطی و کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند. این میزان تقریبا با جمعیت کل غزه برابری می‌کند. با این حال اگر ۳۸ هزار وعده غذایی ارسالی آمریکا فقط برای یک نفر برای یک شبانه روز کافی باشد، این کمک‌ها در واقع فقط به اندازه ۱.۵۹ درصد از جمعیت قحطی زدگان غزه آن هم فقط برای یک روز است نه بیشتر!


بیشتر بخوانید:


چقدر کمک لازم است؟

با توجه به بحران انسانی کنونی در غزه، میزان کمک لازم غذایی، توزیع حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بسته در هر ۲۴ ساعت است. در عمل ۳۸ هزار کمک غذایی آمریکا تاثیر چندانی در بهبود اوضاع آوارگان فلسطینی نخواهد داشت. موسسه امدادی «کمیته بین‌المللی نجات» هم که در آمریکا مستقر است، با انتقاد از کمک‌هایی هوایی دولت آمریکا گفته است که پرتاب‌های هوایی تاثیری در بهبود بحران انسانی غزه نخواهند داشت. علاوه بر آمریکا کشورهای اردن، مصر و ترکیه نیز ادعای ارسال کمک‌های هوایی به غزه را مطرح کرده‌اند که کمک‌های این کشورها حتی بسیار کمتر از آمریکایی‌ها بوده است.

تجربه سیاه آمریکا در کمک‌های هوایی

اولین بار نیست که آمریکا مدعی ارسال کمک‌ هوایی می‌شود. در اکتبر ۲۰۱۴ نیز آمریکا در اوج جنگ داعش در سوریه مدعی ارسال کمک هوایی به برخی گروه‌ها شد، اما بعدا مشخص شد که کمک‌های هوایی آمریکا به دست گروه تروریستی داعش رسیده است. پنتاگون در آن زمان اعتراف کرد که پالت تسلیحاتی، مهمات و تجهیزات پزشکی را می خواسته برای کردهای محاصره شده کوبانی ارسال کند، اما کمک‌ها بدست داعش رسیده است!

ژست پایان دادن به بحران

با وجود بزرگنمایی انجام شده درباره کمک‌های هوایی آمریکا در غزه، اما واقعیت آن است که اگر واشنگتن حمایت‌های سیاسی، تسلیحاتی و نظامی خود از متجاوزین اسرائیلی را طی ۵ ماه گذشته متوقف کرده بود، جنگ در همان روزهای نخست متوقف شده و کار غزه به بزرگترین بحران انسانی سال کشیده نمی‌شد. آمریکا از یک طرف تصاویری از کمک‌های ناچیز هوایی خود در غزه را منتشر می‌کند و از طرف دیگر سیل کمک‌های نظامی و تسلیحاتی واشنگتن به اسرائیل ادامه دارد. «برنی سندرز»، سناتور دموکرات و هم حزبی بایدن هم دو روز پیش گفته بود که اگر بایدن بخواهد، فقط با یک تلفن می‌تواند جنگ غزه را متوقف کند!



منبع