چرا اصلاحات بنزین در ایران شکست خورد؟


چرا اصلاحات بنزین در ایران شکست خورد؟

به گزارش دموکراسی آنلاین، تاریخچه تغییرات قیمت حامل های انرژی و به ویژه بنزین در سراسر جهان و به ویژه خاورمیانه و ایران آبستن حوادث بسیاری بوده است. اما چه شده است که در برخی موارد این اقدامات به راحتی در جامعه پذیرفته می شود و در برخی موارد به هرج و مرج کشیده شده است. سوال مهمتر این است که چگونه “قیمت گذاری” حامل های انرژی در کشور ما همچنان نگران کننده است؟ این سوالات توسط علیرضا توکلی کاشی کارشناس ارشد بازارهای مالی در پنل “فردای اقتصادی” با موضوع “قواعد حاکمیت اقتصادی” در کیش اینوکس 2022 پاسخ داده شد که در زیر خلاصه ای از سخنرانی دکتر توکلی کاشی را می خوانید.
اولین شورش افزایش قیمت بنزین در ایران

در سال 1306 اولین پمپ بنزین ایران در آبادان توسط شرکت BP تأسیس شد و قیمت هر لیتر بنزین 5 ریال تصویب شد. تقریباً 37 سال بعد، روز سه شنبه ساعت 12 ظهر 12 آذر 1343، با اعلام نخست وزیری، قیمت هر لیتر بنزین دو برابر شد و به 10 ریال رسید. این غافلگیری منجر به اعتراضات مردمی، اعتصاب تاکسی ها و ورود ارتش شد تا سرانجام پس از 50 روز اعتراض، مرد اول کشور قیمت را به 6 ریال کاهش داد. شاید ترور نخست وزیر در کمتر از دو ماه مقابل درب ورودی مجلس بی ارتباط با این تصمیم نباشد. اتفاقی که منجر به تثبیت قیمت بنزین به مدت 13 سال شد، یعنی. 1356
تفاوت بین هرج و مرج و پذیرش افزایش قیمت سوخت

تاریخچه تغییرات بنزین در کشور نشان می دهد که قیمت ها در 60 سال گذشته 19 بار تغییر کرده و تنها سه بار اعتراض مردم بوده است. دو تفاوت مهم بین دوره های آشوب و دوره های پذیرش وجود دارد. اول از همه، در دوره پذیرش، مردم از قبل از تغییرات قیمت آگاه بودند و در زمان اجرای افزایش قیمت، کاملاً با شرایط جدید سازگار شده بودند.

نکته دوم میزان افزایش قیمت است که مشاهده می شود در دوره های منتهی به اعتراض، افزایش قیمت بسیار بالا (بیش از 100 درصد) بوده است. به عبارت دقیق تر، سرکوب قیمت ها برای مدت طولانی و سپس افزایش ناگهانی آن، مردم را بیش از پیش عصبانی کرد.
قیمت منطقه ای بنزین

نگاهی به قیمت بنزین در همسایگانمان (جدول زیر) نشان می دهد که به طور میانگین هر لیتر بنزین در هفته گذشته بالای 80 سنت بوده است. اما این رقم در ایران کمتر از 10 سنت است. معضلی که منجر به افزایش قاچاق سوخت در کشور می شود و تفاوت این نرخ ها به یارانه سوخت معروف به «یارانه سیاه» معروف است.
58 سال تغییر قیمت بنزین

در سال 1343 قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا 8 سنت و در ایران 5 ریال بود. نرخ دلار در سال جاری 76 ریال بود. در سال 1401 قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا به 1.05 دلار (13 برابر)، نرخ دلار بالای 320 هزار ریال (4220 برابر) و قیمت رسمی بنزین 30 هزار ریال (6 هزار) شد. بار). یعنی معادل ریالی قیمت بنزین در آمریکا تا 56000 برابر شده در حالی که قیمت ریالی آن در کشور ما تنها 6000 برابر شده است. موضوعی که نشان می دهد یارانه بنزین چقدر پرداخت شده است.
سهم هر ایرانی از یارانه سیاه

بر اساس آخرین آمار سازمان بین المللی انرژی، در سال 2017 به ایران حدود 69 میلیارد دلار یارانه انرژی داده شد که ما را پس از عربستان و چین در رتبه اول جهان قرار داد. محاسبات نشان می دهد که این کل یارانه بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و برق به 106 میلیارد دلار در سال رسیده است، یعنی بیش از 38 میلیون تومان برای هر نفر. بنابراین اگر این یارانه به صورت نقدی بین شهروندان توزیع می شد، یک خانواده چهار نفره ماهانه 13 میلیون تومان درآمد کسب می کرد. نگاهی به رفاه خانوارهای ایرانی نشان می دهد که چنین هزینه هایی سیاستی نادرست و شکست خورده به نظر می رسد.
چرا اصلاحات بنزین در ایران شکست خورد؟

اما روند مصرف بنزین در کشور ما نشان می دهد که به استثنای تعدیل قیمت در سال 1385 که منجر به کاهش مصرف شد، هر بار افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی بر مصرف ندارد. به عبارت دیگر افزایش قیمت که دیر و گاهی ناگهانی (آبان 1397) انجام شد، همواره از تقاضا عقب ماند و جز هزینه های اجتماعی چیزی به همراه نداشت.
بررسی ریشه های این سیاست شکست خورده به سه درس مهم منجر می شود. اولاً هرگونه رویه اصلاح انرژی باید اطلاع رسانی و روشنگری شود، در غیر این صورت هزینه های اجتماعی اعتراضات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و سال ها مسیر اصلاحات را مسدود می کند. دوم اینکه اگر حرکتی به سمت قیمت‌های شناور صورت نگیرد، تعدیل قیمت‌ها به داستانی تکراری تبدیل می‌شود که نه تنها مانند زخمی کهنه در اقتصاد ایران نفوذ می‌کند، بلکه همراهی مردم با آن به مرور زمان کمرنگ می‌شود. سوم، عدم به تعویق انداختن اصلاح و سرکوب قیمت برای مدت طولانی. زیرا نتیجه افزایش ناگهانی است که ابعاد تلخی را به همراه دارد. همچنین یارانه ارائه شده در قبال این اصلاحات باید به گونه ای تنظیم شود که در صورت نوسانات منابع درآمدی منجر به افزایش نقدینگی (یا به عبارت دیگر چاپ پول) نشود.
منبع: اقتصاد فردا

دیدگاهتان را بنویسید