رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت


رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اختازآنلاین، سوالی که محققان در سال‌های اخیر مطرح کرده‌اند این است که آیا خوردن در یک زمان خاص در روز فواید متابولیک دارد یا خیر.
مطالعات حیوانی و انسانی در مورد غذا خوردن در ساعات مشخصی از روز، که نوعی روزه متناوب محسوب می شود، فواید قابل توجهی از جمله بهبود قند خون و کاهش وزن را نشان داده است.
به گفته محققان، یکی از گروه‌هایی که می‌توانند از خوردن با رژیم‌های تناوبی سود ببرند، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، زیرا کاهش وزن و کاهش قند خون می‌تواند به کاهش خطر عوارض دیابت کمک کند.
یک مطالعه کوچک روی 14 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن در هلند نشان داد که یک رژیم غذایی 10 ساعته با محدودیت زمانی هم زمان صرف شده در محدوده گلیسمی سالم و هم قند ناشتا را در مقایسه با رژیم غذایی 14 ساعته بهبود می بخشد.
چگونه این نوع رژیم می تواند به دیابت کمک کند

دیابت نوع 2 نوعی دیابت است که در آن سلول های بدن در برابر هورمون انسولین مقاوم می شوند که به طور معمول به انتقال گلوکز – نوعی قند – از خون به سلول ها برای دریافت انرژی کمک می کند.
در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سلول ها کمتر قادر به انجام این کار هستند. با افزایش سطح قند خون، بدن نمی تواند عملکرد انسولین را به اندازه کافی جبران کند. این افزایش قند خون در صورت عدم درمان یا کنترل می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله بیماری های قلبی عروقی و آسیب عصبی شود.
بر اساس گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی، تعداد موارد دیابت نوع 2 در کمتر از 40 سال تقریباً چهار برابر شده است.
کاهش وزن می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند و بهبود سطح قند خون از طریق رژیم غذایی می تواند خطرات مرتبط با دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
اگرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که محدودیت غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، تأثیر آن بر قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر ثابت شده است.
یک پنجره زمانی مناسب پیدا کنید

محققان تاکنون به بررسی پنجره‌های غذایی با محدودیت زمانی به اندازه 6 ساعت پرداخته‌اند، اما به طور کلی، هر چه زمان غذا کوتاه‌تر و طولانی‌تر باشد، برای افراد سخت‌تر است که به آن پایبند باشند و احتمال کمتری دارد بچسب بهش.
دکتر لوسی چمبرز، رئیس ارتباطات تحقیقاتی در دیابت انگلستان، به مدیکال نیوز تودی گفت:
مهم است به خاطر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی یکسانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد و بهترین رژیم غذایی است که می توانید به آن پایبند باشید. اگر با دیابت نوع 2 زندگی می کنید و سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید، داشتن حمایت مناسب نیز مهم است.
یکی از دلایلی که محققان بر این باورند که محدودیت زمانی غذا خوردن می‌تواند به بهبود متابولیسم کمک کند این است که انسان‌ها (و سایر حیوانات) طوری طراحی شده‌اند که هر روز یک دوره ناشتا در طول فاز استراحت یا خواب داشته باشند. خواسته های زندگی مدرن، از جمله ساعات کاری و افزایش در دسترس بودن غذا، این دوره روزه داری را کوتاه تر کرده و متابولیسم ما را مختل کرده است.
محققان در این مطالعه فرض کردند که سطح گلیکوژن (روش ذخیره‌سازی قند در بدن) پس از این نوع رژیم غذایی کاهش می‌یابد. آنها پیشنهاد می کنند که در دسترس بودن کمتر گلوکز ممکن است حساسیت به انسولین را به دلیل افزایش نیاز به پر کردن ذخایر گلیکوژن بهبود بخشد.
آنها همچنین می خواستند بررسی کنند که آیا یک پنجره غذایی 10 ساعته می تواند منجر به بهبود متابولیک در بیماران دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 50 تا 70 ساله شود یا خیر.
برای آزمایش این فرضیه، محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند: گروه اول زمان غذا خوردن خود را به یک پنجره 10 ساعته محدود کردند و گروه دارونما زمان غذا خوردن خود را به حداقل 14 ساعت در یک دوره سه هفته ای محدود کردند.
شارلوت آندرسن، دکترا، متخصص تغذیه، توضیح داد که آنها یک دوره 4 هفته ای داشتند تا اینکه محققان گروه را عوض کنند و آزمایش را تکرار کنند. این بدان معنی است که هر شرکت کننده “کنترل” است.
به عنوان بخشی از این کارآزمایی، محققان به شرکت کنندگان یک مانیتور گلوکز مجهز کردند که هر 15 دقیقه قند خون را برای هر دو دوره آزمایشی سه هفته ای اندازه گیری می کرد. آنها همچنین ذخایر گلیکوژن ناشتا خود را در اواسط هفته هر مرحله از آزمایش اندازه گیری کردند. در نهایت، آنها ترکیب بدن و مصرف انرژی شرکت کنندگان را در یک اتاق تنفسی در یک دوره 36 ساعته در یک کلینیک اندازه گیری کردند.
بازه زمانی رژیم را از ساعت 14 تا 10 صبح محدود کنید

محققان پس از این نوع رژیم غذایی هیچ کاهشی در ذخایر گلیکوژن کبد پیدا نکردند. با این حال، آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که سطح گلیکوژن افراد را در شبی که وارد رژیم غذایی شدند اندازه‌گیری نکردند.
با این حال، آنها دریافتند که کل زمان در یک محدوده گلیسمی سالم تقریباً 3 ساعت در روز افزایش می‌یابد و وقتی شرکت‌کنندگان غذا خوردن خود را به یک پنجره 10 ساعته محدود می‌کنند، گلوکز ناشتا کاهش می‌یابد.
این مطالعه تأثیر بالقوه داروهای کاهش دهنده گلوکز برخی از شرکت کنندگان را در نظر نگرفت. گروه آزمایش نیز کوچک و شرکت‌کنندگان مسن‌تر بودند، که باعث می‌شود نتایج به جمعیت وسیع‌تری تعمیم‌پذیر نباشد.
به گفته آندرسن، گروه جوان‌تر داوطلبان ممکن است نسبت به رژیم غذایی محدود زمان حساس‌تر بوده باشند، زیرا افزایش سن حساسیت به انسولین و عملکرد میتوکندری را کاهش می‌دهد، که هر دو باعث تغییر استفاده از گلوکز برای انرژی در طول روز می‌شوند تا چربی، که در طول روز مهم هستند. شب.
وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی مقایسه زنان یائسه با زنان یائسه در این نوع تحقیقات مربوط به نوسانات هورمونی است که با قاعدگی اتفاق می افتد.
به گفته Andreessen، نتایج این مطالعه را نمی توان به افراد مبتلا به پیش دیابت تعمیم داد.
علاوه بر این، نویسندگان این مطالعه می گویند که برای بررسی امکان سنجی یک پنجره تغذیه 10 ساعته به مطالعات بزرگتری نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید