چه غذاهایی باعث تپش قلب می شوند؟


چه غذاهایی باعث تپش قلب می شوند؟

اغلب اوقات شما احتمالاً به ضربان قلب خود توجه نمی کنید، اما مطمئناً می دانید که قلب دائماً خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند. اگرچه علل تپش قلب متفاوت است، اما در برخی موارد زمان خوردن غذا یا مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها می تواند باعث تپش قلب شود.
ضربان قلب برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد.
دکتر جی سنگوپتا، الکتروفیزیولوژیست قلب در موسسه قلب سلامت آلینا در مینیاپولیس در ایالات متحده، گفت: به طور کلی، تپش قلب معمولاً به آگاهی از ضربان قلب فرد اشاره دارد و می تواند به این معنی باشد که ضربان قلب او در حال پرش یا تند شدن است.
مطالعات نشان می دهد که تپش قلب می تواند توسط کسانی که آن را تجربه می کنند به عنوان یک ضربان قلب قوی یا غیر طبیعی توصیف کنند. گاهی اوقات ممکن است پس از خوردن غذا تپش قلب رخ دهد.
دکتر آلیسون زیلینسکی، متخصص قلب و عروق می گوید: وقتی غذا می خورید، بدن جریان خون را به دستگاه گوارش افزایش می دهد که می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. البته به خاطر داشته باشید که تپش قلب بعد از ورزش نیز ممکن است رخ دهد، اما چه زمانی باید نگران تپش قلب بود؟
به گفته کارشناسان، اگر تپش قلب به طور منظم، چند بار در هفته یا بعد از هر وعده غذایی اتفاق بیفتد، کمی نگران کننده است. اگر ضربان قلب ادامه یابد یا سریع‌تر شود، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی جدی‌تر مانند آریتمی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.
به گفته محققان، علائمی که می تواند نشانه مشکلات نگران کننده تر باشد شامل تپش ناگهانی و طولانی مدت در حالت استراحت، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب همراه با سرگیجه، درد قفسه سینه یا تنگی نفس است.
در حالی که بسیاری از علائم تپش قلب خوش خیم هستند، اگر بیمار علائم هشدار دهنده دیگر، مشکلات قلبی، سن بالا یا سایر شرایط پزشکی را داشته باشد، نگرانی افزایش می یابد. این می تواند خطر آریتمی های خطرناک تر را افزایش دهد. به عنوان مثال، بیماری عروق کرونر، بیماری تیروئید، و آپنه انسدادی خواب می تواند خطر آریتمی قلبی را افزایش دهد. همچنین تپش قلب می تواند باعث نگرانی بیشتر زنان باردار شود.
برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند غذاهای تند، غذاهای پرچرب و غذاهای پرقند، از علل شایع تپش قلب در تپش قلب هستند و باید از مصرف آنها پرهیز یا حداقل محدود شود. محرک های رایج عبارتند از کافئین بیش از حد، شکر، الکل و غذاهای غنی از کربوهیدرات.

دیدگاهتان را بنویسید