پاسخ سازمان برنامه و بودجه به نامه 61 اقتصاددان


پاسخ سازمان برنامه و بودجه به نامه 61 اقتصاددان

به گزارش مردم سالاری آنلاین، متن کامل این پاسخ به شرح زیر است:
61 اقتصاددان در نامه ای به مردم شریف ایران، بر اساس شواهد گسترده نسبت به وضعیت اقتصادی ایران ابراز نگرانی کرده و از سیاست جراحی اقتصادی انتقاد کردند. خانم ها و آقایان پس از انتشار اخبار ناامیدکننده از نتیجه مذاکرات هسته ای و شوک های سیاسی متعدد ناشی از «جراحی اقتصادی» و «حذف مرجح» این بیانیه را درباره روند ناآرامی های اجتماعی و نگرانی های عمومی از معیشت و ثبات کسب و کار امضا کردند. ارز برای واردات کالاهای اساسی.” وی پیش شرط ها و تجهیزات جراحی اقتصادی را عوامل غیراقتصادی از جمله ساختار حاکمیتی، اعتماد خوب بین دولت و ملت و همچنین ایجاد ثبات اقتصادی می داند. کسری بودجه در شرایط تحریم و بحران جهانی باعث افزایش قیمت مواد غذایی و فاقد ویژگی‌های «برنامه اصلاحات اقتصادی» شده است.
در مقدمه لازم است توجه همگان به این نکته مهم جلب شود که اقتصاد ایران، به ویژه پس از انقلاب اسلامی، همواره با استناد به اصطلاح «وضعیت حساس کنونی»، اصلاحات علمی و ساختاری در اقتصاد به ویژه در مجموعه پیچیده موضوع «قیمت گذاری دستوری» در نتیجه اقتصاد کشور به تدریج از تعادل بازارهای مختلف دور شده و ثبات متغیرهای کلان مختل شده است.
در نتیجه این روندهای غلط، حجم نقدینگی در هشت سال گذشته بیش از هشت برابر شده و تورم 50 درصدی بر توده مردم تحمیل شده است. اما با همین نقدینگی، متوسط ​​رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود. روند اشتباه گسترش ارز ترجیحی به استثنای 1250 مورد فساد، فاصله طبقاتی را افزایش داد و ضریب جینی را 0.4 فراتر برد. هزینه های جاری دولت در هشت سال گذشته بیش از دو برابر شده است و دولت قبل تنها در پنج ماه گذشته 54 تریلیون تن از حقوق بانک مرکزی را هزینه کرده است.
بنابراین دولت امروز میراث دار ساختارهای بلندمدتی است که با شرایط واقعی اقتصاد ناسازگار است و برای اصلاح هر یک از این ساختارها باید شعارها، تعارف ها و غرفه هایی را کنار گذاشت که مشکلات را به آینده موکول می کند.
در نتیجه این رویکرد، دولت سیزدهم کسری 480 هزار میلیارد تنی را در سال 1400 بدون استقراض از بانک مرکزی حل کرد و حتی توانست میزان وام های عمرانی و اشتغال را به رقم تاریخی 200 هزار میلیارد تن برساند. خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در پایان نیمه دوم سال گذشته 80 هزار میلیارد تن کاهش یافت.
با توجه به موارد فوق، دلایل اقدام برای حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی به شرح زیر است:
1- محدوده ارز 4200 تومانی در سال های اخیر بسیار بیشتر از الان است. به عنوان مثال، حتی گوشت قرمز و برنج را شامل می شد. اما توصیه کارشناسان برای جلوگیری از اتلاف منابع همواره تغییر در نحوه پرداخت یارانه بوده است که در برهه ای از زمان برخی از دولت ها برخی کالاها را از شمول کالاهای اساسی خارج کرده اند.
2. اقتصاددانان محترم بر لزوم تامین پیش نیازها و تجهیزات جراحی اقتصادی و عوامل غیراقتصادی مانند برجام، FATF، ساختار حاکمیتی کشور و ثبات اقتصادی اشاره کردند و باید گفت بسیاری از این موارد بیرونی و خارج از دولت است. قدرت ها مثلا رنسانس برجام تحت تاثیر زیاده خواهی های طرف مقابل بوده است، بهترین راه دفع آن افزایش قدرت چانه زنی از طریق افزایش توان اقتصادی کشور و به ویژه افزایش سهم تجارت بین الملل (به ویژه در امور غیرنفتی) است. که دولت قصد انجام آن را دارد. این امر در کوتاه مدت محقق نمی شود و اولویت باید با پیشرفت و توسعه، تسطیح و ایدئولوژی فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و تجارت داخلی و خارجی و رفع انواع انحصارها در اقتصاد داخلی باشد. این بستگان ذکر شده است. بنابراین در شرایط کنونی دولت سیزدهم که وظیفه اداره اقتصاد را بر عهده دارد، آینده نگر است و عمل گرایی را جایگزین کمال گرایی می کند. اگر برای اجرای هر طرح و اقدام اصلاحی منتظر اولویت ها، نگرش ها و شرایط مناسب و فراهم شدن زیرساخت ها باشیم، شاید هرگز نتوانیم گام موثری برداریم و در نهایت ادامه این حکمرانی در آینده نزدیک غیرممکن خواهد شد. آینده.
3- دولت با حذف ارز 4200 در واقع قصد دارد تا حدودی از فشار فزاینده بر ارز قوی – که در سال های اخیر به اشتباه به سایر عوامل پایه پولی اضافه شده است – به ویژه در بلندمدت بکاهد و سپس از بین برود. عوامل ساختاری که باعث افزایش تورم در آینده می شود. به ویژه دولت در نظر دارد تا حد امکان از روش تامین منبع ریالی مربوط به مابه التفاوت قیمت ارز از پایه پولی صرف نظر کرده و آن را به اقتصاد بسپارد اما با علم به اینکه این اقدام باعث کاهش نسبی می شود. رفاه مصرف کنندگان ج با تلاش کوتاه مدت برای جبران بخشی از آن با پرداخت هدفمندی یارانه تا 9 دهک درآمد همراه است و یارانه مستقیم به دست مصرف کننده نهایی می رسد. شرایط پیش روی این میراث اقتصادی، انتخاب بین بد و بدتر است و نظر کارشناسان دست اندرکار برنامه ریزی این است که اگر از این مرحله به بعد از فشار ماهانه مستمر بر پایه پولی کاسته نشود، آثار بودجه و نقدینگی و افزایش آن افزایش می یابد. تورم در بلندمدت زیان بیشتری به رفاه شهروندان وارد خواهد کرد. به عبارت دیگر، در صورت تداوم عرضه مابه التفاوت قیمت ارز پس از حفظ سیاست ارزی ترجیحی و تثبیت فنر ارزی، رهایی از دور باطل ارز و تورم امکان پذیر نخواهد بود. در آینده. اصرار بر جدا نگه داشتن ارز ترجیحی از جنبه تقاضای رانت و تخصیص منابع غیربهینه، تورم را در آینده تسریع خواهد کرد.
4- نکته بسیار مهمی که در نتیجه بازخورد سیاست های گذشته دریافت شده این است که اگر قرار است برای کالای اصلی مد نظر دولت یارانه توزیع کنیم چرا آن را به صورت واقعی و شفاف توزیع نکنیم و چرا ارز تعریف کنیم. مسیر قیمت برای آن غیر ضروری است؟ ? پاسخ این است که ناکارآمدی های ناشی از قیمت گذاری اجباری ارز به بازارهای دیگر سرایت کرده و باعث عدم تعادل بازار و کاهش ناخواسته کارایی و بهره وری در اقتصاد می شود که یکی از دلایل فرار سرمایه است. دولت قادر است بدون دخالت در بازار ارز و رانت های متعدد آن به صورت هدفمند و تعریف شده بر اساس مدل های توافق شده، به صورت مستقیم و واقعی به کالاهای اساسی یارانه پرداخت کند که به شفافیت بازارها نیز کمک می کند.
بازار ارز، بازار مسلط در تمامی بازارهای اقتصاد است و هر نوع دوگانگی و عدم تعادل قیمتی، دوگانگی و عدم تعادل قیمتی را در سایر بازارها به آن تزریق می کند. به عبارت دیگر، هر کالای اقتصادی را می توان به طور ذاتی جایگزین ارز کرد. بنابراین عدم تعادل ارزی می تواند هر کالایی را به بازار بازگرداند. بنابراین کارشناسان تاکید دارند که هر چه دخالت های غیرضروری در این بازار کمتر شود، به تعادل مطلوب در اقتصاد نزدیک خواهیم شد.
6- آخرین نکته در این زمینه این است که اگرچه با حذف ارز ترجیحی 4200 حجمی، افزایش قیمت کالاها دور از انتظار چند ماهه نبود، اما حداقل می توان مطمئن بود که بخشی از رشد پایه فشار پولی ماه ها و سال ها آینده حذف شده و به همین دلیل بخشی از تورمی که می توانست از این محل ایجاد شود حذف شده است.
با توجه به دلایل فوق می توان گفت که دولت برای حل مشکل کسری بودجه به دنبال «اقدام موقت» نبوده و عجولانه و بدون اقدامات مقدماتی اقدام نکرده است، بلکه چشم انداز بلندمدت دولت و با تکیه بر اصول اساسی اقتصادی است. (جلوگیری از اتلاف) و از دست دادن منابع).
البته همه اقتصاددانان گران قیمت واقفند که فشار پولی عوامل ساختاری مهم دیگری نیز دارد، بنابراین اگر این ساختارها به طور کلی یا جزئی حذف یا اصلاح نشوند، فشار وارده بر آنها باعث افزایش نقدینگی ناپایدار و در نهایت افزایش سطح کلی قیمت ها می شود. از جمله نرخ ارز بنابراین مشارکت همه نهادها در اصلاح این ساختارهای اقتصادی ضروری است. بنابراین هشدار کارشناسان اقتصادی به دولت در مورد وضعیت بسیار شکننده کشور قابل درک است. اکنون دولت با کمک همه ارکان حکومتی سعی در اصلاحات ساختاری بر اساس آموزه های علوم پایه – با کمک همه صاحب نظران و صاحب نظران اقتصاد – دارد تا هرگونه اسراف و تبعیض در دسترسی به منابع اقتصادی را از بین ببرد. راهی که از روند نزولی و نزولی شاخص های توسعه مانند محیط کسب و کار عمومی، کیفیت حکمرانی، ادراک فساد و خروج سرمایه های انسانی از کشور جلوگیری کرده و در نتیجه انتظارات منفی را برای متغیرهای کلان به طور مثبت انتظار می رود. از این رو دولت و دولت و رسانه های آن از همان ابتدای خدمت مسئولیت سیاست های در نظر گرفته شده را بر عهده گرفته اند تا انتظارات در زمینه تولید، تجارت، سرمایه گذاری و تمامی پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن را برآورده سازند. قابل انتساب به بیگانگان
در این نامه آمده است که کسری بودجه عامل اصلی تسریع تورم و نتیجه رشد غیرعادی مخارج دولت و افزایش مداوم نرخ ارز است. در این راستا انضباط بودجه ای همچنان مدنظر دولت است و اتفاقاً حذف 4200 ارز در همین راستا بود. دولت در سال گذشته توانست بدهی خود به بانک مرکزی را کاهش دهد و حتی آن را منفی کند، اما از نظر ابزارهای نظارتی و بودجه همچنان اصلاحات ساختاری در حال بررسی است که نیازمند همکاری همه قوا است.
نکته قابل توجه دیگر در این نامه «اصلاح انحصار دولتی در واردات کالاهای اساسی برای رقابت موثر و امکان عرضه کالاهای اساسی به تمامی تجار شناخته شده علاوه بر شرکت های دولتی» است که دولت در این زمینه با اقتصاددانان موافق است. دوستان اشاره کرده اند که یکی از پیامدهای سیاست حذف ارز ترجیحی قابل انتظار است.
مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و روابط بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید