نقشه راه تحول صنعت خودرو در سه مرحله اصلی


نقشه راه تحول صنعت خودرو در سه مرحله اصلی

اخبار بورساعبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنعت خودرو وزارت حراست گفت: صنعت خودروسازی کشور پس از صنعت نفت، بزرگترین صنعت کشور و یکی از پر رشد ترین صنایع پس از انقلاب محسوب می شود، به گونه ای که همه صنعت خودروسازی کشور به شمار می رود. زیرساخت های مربوط به طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین پس از انقلاب اسلامی محقق شد.

وی افزود: این صنعت با تامین نیاز بازار داخلی سالانه از خروج 12 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

توکلی لاهیجانی افزود: از سوی دیگر بر اساس بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی، مزیت‌های رقابتی فراوانی در این صنعت وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساخت‌های خودروسازی، انرژی و نیروی کار ارزان اشاره کرد و بازارهای عظیم در منطقه نشان‌دهنده فرصت های این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال 1404.

وی افزود: کشور هم اکنون ظرفیت تولید سالانه سه میلیون خودرو را دارد و تنها با احیای این ظرفیت با تکیه بر زیرساخت های جدید و باکیفیت می توان به جمع 10 کشور برتر جهان از نظر صنعت خودرو پیوست.

توکلی لاهیجانی گفت: خودروسازی کشور در سال های اخیر دچار دردسرهای مزمنی چون شکنندگی جریان تولید، تکان های بازار، محصولات بی کیفیت و… شده بود، بنابراین به نظر می رسید گرهی لاینحل در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ای متشکل از سه مرحله اصلی تدوین شد تا این صنعت تا سال 1404 از مختصات غیرقابل دفاع فعلی خود به شرایط رقابتی تبدیل شود.

مدیرکل صنعت خودروسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران بر اساس برنامه تدوین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سه مرحله اصلی است.

وی افزود: مرحله اول آماده سازی و احیای ظرفیت های موجود (نیمه دوم سال 1400 تا پایان سال 1401) است که در این مرحله قرار است با رفع مشکلات و اصلاح ساختار بنگاه ها، ظرفیت های موجود فعال شود. ترکیب مناسبی از تولید و تعریف و راه اندازی طرح های سرمایه گذاری حاصل می شود.

توکلی بیان کرد: مرحله دوم استانداردسازی تمامی محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال 1402) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق با 85 استاندارد و دستیابی به کیفیت رقابتی انجام می شود.

وی افزود: در مرحله سوم طی سال های 1403 و 1404 تمرکز بر ارتباطات خارجی خواهد بود و با بهره برداری از فرصت های خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی بر اساس مزیت ها برنامه ریزی می شود. در صنعت خودروسازی محلی

دیدگاهتان را بنویسید