مهشاد و ریحانه; سال گرمی بود


مهشاد و ریحانه;  سال گرمی بود

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، 11 تیرماه خبرنگاران محیط زیست و تعدادی از عکاسان به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست برای سفری یک روزه عازم ارومیه شدند. بازدید خطرناک است در بازگشت از ناکده که ترمز اتوبوس به مشکل خورد، مسیرهای فرعی انتخاب شد، اتوبوس خبرنگاران واژگون شد و مهشاد کریمی 25 ساله و ریحانه یاسینی 28 ساله پریدند.

عیسی کلانتری – دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست – در آن روزهایی که نه تنها جامعه رسانه ای ایران، بلکه مردم در شوک بودند، حتی عذرخواهی و نحوه نشستن را هم رد نکرد. سوژه شبکه های اجتماعی بود و حتی تبدیل به یک برنامه تلویزیونی شد و واکنش ها و انتقادات زیادی را به دنبال داشت. بعد از مدت ها وقتی دوباره نظر کلانتری در این مورد پرسیده شد، گفت: «چه توهینی؟ فکر می کنم این مزخرفات را سردبیران برخی از این خبرگزاری ها گفته اند!
پس از واژگونی اتوبوس خبرنگاران، تحقیقات درباره علت سقوط هواپیما آغاز شد. در اولین روزهای پس از حادثه، هشتم تیرماه، پلیس دلیل واژگونی اتوبوس را «بی توجهی و بی توجهی کارکنان به هماهنگی سفر به دلیل نبود خودروی کار» اعلام کرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز با اعلام نظر کارشناسی قوه قضائیه درباره حادثه 22 تیر گفت: 50 درصد تقصیر متوجه عوامل و مسئولان مختلف است.
دو ماه بعد، در شهریور 1400، پرتو برهان پور، وکیل اولیای دم به ایسنا گفت که بر اساس تصمیم هیئت سه نفره «کارشناسان وزارت دادگستری» در 26 شهریور ماه نظر کارشناسی صادر شده است. تصادفات و وسایل نقلیه موتوری زمینی.» راننده 100 درصد مقصر واژگونی اتوبوس خبرنگاران بود و ما به این نظریه اعتراض کردیم.
وی همچنین در آذرماه گفته بود که در ماجرای تصادف اتوبوس روزنامه نگار، راننده به عنوان متهم ردیف اول و سه نفر از مدیران وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متهم ردیف دوم مجرم شناخته شدند، اما در 15 بهمن ماه. ، سه متهم پرونده بیلی دولت استرداد شدند!
یکم اسفندماه، قوه قضائیه اعلام کرد که گروه کارشناسی تحقیق در مورد تصادف اتوبوس نکده راننده را مقصر دانسته و سه تن از مدیران متهم را بی گناه دانسته اند.
چندین ماه بود که خبری از این پرونده نبود تا اینکه 18 خرداد در میان همه نگرانی ها، جلسه رسیدگی به اتهامات و اقدامات انجام شده با حضور پدر ریحان، نامزد مهشاد، چند خبرنگار در اتوبوس و وکلا به مدت سه ساعت برگزار شد. تحقیقات باید ادامه می یافت. مسعود ستایشی – سخنگوی قوه قضائیه – 10 خرداد – در بیانیه اخیر در خصوص پرونده واژگونی اتوبوس گفت: نظر کارشناسی این پرونده از سوی هیئت سه نفره صادر و اعتراض به پنج نفره ارجاع شد. پنل خطای راننده
در این مدت دلایل زیادی در ذهن والدین و اصحاب رسانه تکرار می شود. چرا اتوبوس معاینه فنی ندارد؟ چرا اتوبوس از کارخانه سیمان؟ چرا مسیر اشتباه را انتخاب کنید؟ چرا هیچ کنترلی روی وضعیت اتوبوس وجود ندارد؟ چرا؟ چرا؟ …
پاسخ به همه این دلایل و شناسایی، گزارش و مجازات متخلفان تنها خواسته اولیای دم و جامعه رسانه ای ایران است، بنابراین تا زمانی که مرهمی بر دل همه آسیب دیدگان این حادثه نباشد، هیچ نهاد دیگری جرأت احترام به آن را ندارد. جامعه رسانه‌ای روح انسان را نادیده می‌گیرد و با بی‌توجهی به آداب، بی‌مسئولیتی و فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکانات رسالت خبری، خبرنگاران را به جای مطبوعات به سفری ابدی می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید