سیاست اشتباه وزارت اطلاعات شخصی در هنگام دخالت در بورس کالا


سیاست اشتباه وزارت اطلاعات شخصی در هنگام دخالت در بورس کالا

اخبار بورسا:

در سال های اخیر تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت هر از چند گاهی مورد انتقاد فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است و در بیشتر موارد گذر زمان نشان می دهد که دلهره اهالی بازار سرمایه از تصمیمات صمت بوده است. بی دلیل نیست اخیراً طرحی در مجلس مطرح شد که به نظر می‌رسد برخلاف نام آشکارش، از سیاست‌های سکوت بر روند عرضه و قیمت‌گذاری در بورس کالا تأثیر بگذارد، البته تصویب این طرح ممکن است ماهیت آن را زیر سؤال ببرد. بورس کالا!

احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسا وی در این خصوص گفت: دخالت وزارت حریم خصوصی در معاملات بورس کالا قطعا سیاست اشتباهی است، همچنین در حال حاضر نیز معاملات بورس کالا به نوعی زیر نظر وزارت حریم خصوصی انجام می شود. سامانه بهینه سازی تحت کنترل صمت است و سقف و کف قیمت ها توسط این وزارتخانه تعیین می شود. عواقب مداخلات بی‌صدا در معاملات بورس کالا و تصمیمات غیر کارشناسی برای صنایع بر کسی پوشیده نمی‌ماند. به عنوان مثال، وضع عوارض صادراتی بر کالاهایی که بیش از نیاز بازار داخلی تولید می‌شوند، اشتباه استراتژیک بزرگی بود که چندی پیش مرتکب شد و باعث شد شرکت‌های بزرگ فولاد و پتروشیمی بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند. با وجود تحریم‌ها مدت‌ها ارز وارد کشور کردند، آن را از دست دادند و از طرفی شرایطی فراهم شد که روسیه بخشی از بازارهای صادراتی ما را در اختیار بگیرد و اکنون تولیدکنندگان ایرانی باید به مشتریان خود تخفیف‌های بیشتری بدهند. رقابت با روس ها لغو معاملات سیمان در بورس کالا و کاهش سقف سفارش نیز سیگنال منفی برای بازار سیمان بود که فقط خسارت وارد کرد. گره زدن نرخ پتروشیمی به هاب گاز اروپا یکی دیگر از اشتباهات استراتژیک بزرگی بود که در اقتصاد ما رخ داد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: سیاستمداران ما غافل هستند که عواقب تصمیماتشان بر صنایع بزرگ تولیدی تنها بر اقلیتی از فعالان و سهامداران بازار سرمایه اثر نمی گذارد و ضرری که با این پرزها به بدنه تولیدی وارد می کنند. در ماه های آینده اقتصاد ما در شرایط تحریم نمی تواند روی پای خود بایستد. علاوه بر این، این میزان مداخله در بخش خصوصی غیرقابل قبول است. در شرایطی که تصمیم گیری در مورد سطح دستمزد، نرخ ارز و بسیاری موارد دیگر توسط دولت در بخش خصوصی اتخاذ می شود و علاوه بر آن بخشی از سود بخش خصوصی به عنوان مالیات به دولت پرداخت می شود، موانع دیگری نیز وجود دارد. بدون توجه به روش تولید علاوه بر این، سیاستمداران ما در بسیاری از موارد فراموش می کنند که ذینفعان بازار سرمایه اعم از سهامداران و تعداد زیادی از مستمری بگیرانی که معیشت آنها از مزایای صندوق های بازنشستگی تامین می شود، بیش از 50 میلیون نفر هستند و ذینفعان بازار سرمایه. نمی توان آن را اقلیت نامید. ! همچنین فکر می کنم حتی اگر 50 هزار فعال بازار سرمایه هم وجود داشت، تضییع منافع آن سهامداران توجیه منطقی نداشت.

جانجان ضمن تاکید بر پیامدهای مداخلات دولت در صنایع تولیدی تصریح کرد: در اینجا لازم است به سیاستمداران گوشزد شود که اگر مداخلات در بخش تولید به همین منوال ادامه یابد، ورشکستگی صنایع کوچکتر، پایداری اقتصاد کشور خواهد بود. در شرایطی که تحریم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در کمتر از 2 سال اقتصاد کشور به زانو در می آید.

وی در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه با در نظر گرفتن همه شرایط تصریح کرد: به هر حال تا زمانی که سایه ریسک ها از بازار سرمایه برداشته نشود نمی توان انتظار داشت که روند فرسایش بازار سرمایه به پایان برسد و احتمالا فرسایش و رکود در این بازار تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت. اما به نظر می رسد بین مرداد تا فصل تقدیم لایحه بودجه 1402، شاهد جهش در بازار سرمایه باشیم. البته اگر مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد، رشد بازار سرمایه با سرعت بیشتری آغاز خواهد شد. خروج نقدینگی از بازار سرمایه به معنای آشفتگی در بازار ارز و طلا خواهد بود. با وضعیت فعلی اقتصاد و حاکمیت کشور، اگر تا نوامبر و قبل از برگزاری انتخابات مجلس سنای آمریکا تکلیف مذاکره مشخص نشود، قطعا آمریکا طرح دیگری را اجرا خواهد کرد که در آن بر فشار حداکثری و افزایش کاستی های داخلی تمرکز خواهد کرد. کشورمان است و این چشم انداز اصلا به نفع اقتصاد کشورمان نیست و شوک و جهش قیمتی که در این صورت ممکن است در بازار ارز ما رخ دهد به راحتی قابل کنترل نخواهد بود. امید است قبل از اینکه خروج بیشتر این نقدینگی از بازار سرمایه شوک دیگری به اقتصاد کشورمان وارد کند، سیاستگذاران هوشمند با ایجاد ثبات و تعادل در بازار سرمایه، تورم را محدود و نقدینگی را کنترل کنند.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید