راه های محافظت در برابر سرماخوردگی – دموکراسی آنلاین


راه های محافظت در برابر سرماخوردگی

به گزارش دموکراسی آنلاین، معمولاً می توان انتظار داشت کودکی که به مدرسه یا مهدکودک می رود شش تا ۱۰ بار در سال سرما بخورد. همچنین، در بزرگسالان، این ممکن است دو تا چهار بار در سال اتفاق بیفتد. اگرچه این بیماری معمولا بی ضرر است، اما علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، سردرد خفیف، تب خفیف و کاهش اشتها ممکن است چندان بی ضرر نباشد. در حال حاضر درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد و اکثر افراد پس از دو هفته بهبودی بهبود می یابند که تنها با اقداماتی مانند استراحت، نوشیدن مایعات فراوان قابل انجام است.
اما چگونه از خود در برابر سرماخوردگی محافظت کنیم؟
گام یک

1- مایعات فراوان بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند با جایگزینی مایعاتی که از دست داده اید و تب دارید کمک کند و ممکن است وضعیت را تا حدودی بهبود بخشد. شما می توانید مقدار زیادی آب، نوشیدنی های گرم بنوشید، اما به یاد داشته باشید که از قهوه، کافئین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند.
۲- سوپ مرغ بخورید. مطالعات اخیر نشان می دهد که در میان غذاهای خانگی، مصرف سوپ ممکن است بهترین گزینه برای کاهش التهاب، علائم و گرفتگی عضلات باشد. اگر مرغ دوست ندارید، می توانید سوپ سبزیجات درست کنید. خوردن سوپ مرغ می تواند به سرعت علائم را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع کند.
3- شستن دهان و گلو با آب نمک می تواند یکی از راه حل های ساده برای از بین بردن ویروس ها و حتی خارشی باشد که در گلو احساس می کنید. می توانید با اضافه کردن یک چهارم تا نیم قاشق غذاخوری نمک به یک فنجان آب، محلول آب شور درست کنید.
4- آب نبات سرد که التهاب را برطرف می کند. این آب نبات ها حاوی مسکن هایی هستند و می توانند گلودرد را کاهش دهند. محصولات حاوی اکالیپتوس و کافور و تسکین درد. آنها را هر دو تا سه ساعت یا طبق دستور مصرف کنید.
5- استفاده از اسپری بینی. گرفتگی بینی یکی از بدترین علائم سرماخوردگی است. اسپری بینی می تواند به کاهش ترشحات کمک کند. این محصولات ایمن را می توان حتی برای کودکان نیز استفاده کرد.
6- بدن درد و گلودرد ناشی از سرماخوردگی را با داروهای بدون نسخه (OTC) تسکین دهید. داروهای بدون نسخه (ضد انعقادها، اسپری های بینی یا آنتی هیستامین ها) می توانند به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند. نکته مهم این است که آن را طبق دستورالعمل روی برچسب محصول استفاده کنید. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می توانند نقش مهمی در تسکین درد داشته باشند. به خاطر داشته باشید که آسپرین را بدون تجویز پزشک به کودکان و نوجوانان ندهید.
7- تا حد امکان استراحت کنید. استراحت کافی می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. استراحت در خانه و نوشیدن مایعات فراوان می تواند روند بهبودی را تسریع کند. سعی کنید در طول روز بخوابید و حداقل هشت ساعت در شب بخوابید.
8- یک محیط خواب راحت برای خود ایجاد کنید. خوابیدن در اتاق خواب راحت و گرم بسیار مناسب است. با کنترل عواملی مانند دما، رطوبت و جریان هوا در اتاق می توانید از افزایش علائم سرماخوردگی جلوگیری کنید.
دمای اتاق خواب را بین 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 و 23.9 درجه سانتیگراد) نگه دارید و می توانید از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب استفاده کنید. همچنین از وجود هوای تازه در اتاق برای جلوگیری از رشد باکتری ها اطمینان حاصل کنید.
9- داروهای اضافی را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد از داروهای مکمل به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده می کنند. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی ویتامین C و روی (روی) به عنوان داروهای سرماخوردگی در حال انجام است. اگر بعد از مصرف احساس بهبودی کردید از این داروها استفاده کنید.
در حال حاضر شواهد محدودی از نتایج مصرف ویتامین C وجود دارد که دوره نقاهت را کوتاه می کند همچنین مطالعات روی مکمل های روی نشان می دهد که اگر 24 ساعت پس از سرماخوردگی مصرف شوند، می توانند علائمی مانند حالت تهوع و طعم بد دهان را از بین ببرند. .
10- با دکتر ملاقات کنید. سرماخوردگی معمولا بدون مراجعه بهتر می شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که باید با پزشک خود مشورت کنید. اینها شامل گلودرد و دمای بالای 38.5 درجه سانتیگراد برای بزرگسالان است. اگر علائمی مانند سردرد، استفراغ، سینوزیت و درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.
اگر نوزادان سه ماهه یا خردسالان تب دارند، وضعیت آنها باید توسط متخصص اطفال بررسی شود.
مرحله دوم

1- به خود یادآوری کنید که درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما راه های موثری برای پیشگیری از آن وجود دارد. انجام اقدامات ساده مانند شستن دست ها، تمیز کردن محیط و شستشوی دهان با آب نمک اقداماتی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا حد زیادی کاهش دهند.
برخلاف آنفولانزا، هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی بی تاثیر هستند زیرا ناشی از ویروس هستند و آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت موثر هستند.
2- دست های خود را مرتب بشویید. یکی از راه های موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی می تواند مربوط به شستن مرتب دست ها باشد. این عمل در واقع به کاهش انتشار باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.
دست ها را با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. پس از قرار گرفتن در مکان های شلوغ مانند وسایل حمل و نقل عمومی، حتما دست های خود را بشویید.
3- بینی و دهان خود را بپوشانید. همیشه هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. این امر از گسترش آلودگی جلوگیری می کند. پوشاندن بینی و دهان هنگام سرماخوردگی خطر ابتلای افراد دیگر به ویروس را به حداقل می رساند. همچنین می توانید دیگران را تشویق کنید که هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانند.
4- تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید. سرماخوردگی یک بیماری بسیار مسری است. به خصوص در کودکان و در مکان های با جمعیت زیاد به راحتی پخش می شود. کاهش زمان صرف شده در مکان های عمومی شلوغ می تواند تا حدودی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند.
اگر سرما خورده اید، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید تا از شیوع آن جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید از تماس با افراد مبتلا خودداری کنید و ظروف و وسایل شخصی خود را از فرد مبتلا به سرماخوردگی جدا کنید.
5- سطوح مختلف را ضد عفونی کنید. میکروب ها و باکتری ها به راحتی در مکان های مشترک مانند حمام یا سطوح آشپزخانه پخش می شوند. تمیز کردن و ضد عفونی کردن این فضاها اغلب می تواند به جلوگیری از گسترش سرماخوردگی کمک کند. روی فضاهای مشترک مانند حمام، توالت و سینک آشپزخانه تمرکز کنید. همچنین می توانید دستگیره درها را ضد عفونی کنید.
منبع: فراد