بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها و مکمل ها


بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها و مکمل ها

به گزارش دموکراسی آنلاین، احتمالا بارها به امید سلامتی بهتر از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کرده اید، اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟
پاسخ به این سوال به نوع ویتامین و مکمل مصرفی شما و توصیه پزشک و همچنین مصرف یا عدم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک بستگی دارد.
اگرچه این مواد مغذی در مقادیر مختلف در غذاها یافت می شوند، اما برخی از افراد برای تامین نیازهای غذایی خود به ویتامین های خاصی نیاز دارند. به طور کلی، بیشتر ویتامین ها را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. با این حال، برخی از ویتامین ها تحت شرایط خاص بهتر جذب می شوند. به همین دلیل، خوب است بدانید که چگونه و چه زمانی از مکمل ها برای افزایش جذب بهینه استفاده کنید.
در ادامه این گزارش با زمان دقیق مصرف هر یک از ویتامین ها و مکمل ها آشنا می شوید.
ویتامین های محلول در آب

همانطور که از نام آن پیداست، ویتامین های محلول در آب در آب حل می شوند. بنابراین لازم نیست آنها را با غذا مصرف کنید تا جذب شوند.
9 ویتامین محلول در آب از جمله ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B دارد.
مصرف منظم ویتامین های محلول در آب بسیار مهم است زیرا برخلاف ویتامین های محلول در چربی، به راحتی در بافت های بدن ذخیره نمی شوند. در عوض، ویتامین های محلول در آب اضافی از طریق ادرار دفع می شود.
ویتامین سی

ویتامین C نقش های حیاتی زیادی در بدن دارد. به عنوان مثال، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و برای سلامت سیستم ایمنی و سنتز کلاژن و انتقال دهنده های عصبی ضروری است. انواع مختلفی از مکمل های ویتامین C وجود دارد.
می توانید مکمل های ویتامین C را در هر زمانی از روز با یا بدون غذا مصرف کنید. لازم است مکمل های ویتامین C را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است.
ویتامین C در غذاهایی مانند کیوی، پرتقال، فلفل قرمز، توت فرنگی، بروکلی و غیره وجود دارد.
ویتامین های گروه B

ویتامین های B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل های B کمپلکس که حاوی هر هشت ویتامین B هستند فروخته می شوند. از آنجایی که آنها محلول در آب هستند، می توانید آنها را با یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنید.
بنابراین، اغلب توصیه می شود که ویتامین B را در صبح مصرف کنید. زیرا نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی دارد. برخی افراد ترجیح می دهند ویتامین B را با معده خالی مصرف کنند. به عنوان مثال، توصیه می شود افرادی که دچار کمبود B12 هستند، مکمل های B12 را با معده خالی با آب مصرف کنند تا جذب حداکثری داشته باشند.
علاوه بر مکمل ها، ویتامین B در غذاهایی مانند ماهی، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی و غیره موجود است.
ویتامین های محلول در چربی

برخلاف ویتامین های محلول در آب، جذب مناسب ویتامین های محلول در چربی به چربی بستگی دارد. بنابراین، به طور کلی توصیه می شود که ترکیبات محلول در چربی با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف شوند.
ویتامین A

به دلیل افزایش نیاز یا کاهش جذب، جمعیت خاصی در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند.این گروه شامل زنان باردار و شیرده می شود.برای افزایش جذب بهینه باید مکمل های ویتامین A را همراه با غذای حاوی چربی مصرف کنید و به یاد داشته باشید که اگر یک رژیم غذایی متعادل، مکمل های ویتامین A معمولا ضروری نیستند.
ویتامین دی

ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان، رشد سلولی و غیره مورد نیاز است.
ویتامین D را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد و بیشتر مکمل ها باید همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف شوند تا از جذب بهینه آن اطمینان حاصل شود.
توجه به این نکته ضروری است که فعال شدن ویتامین D به در دسترس بودن سطوح کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین برای حفظ سطح طبیعی ویتامین D، مطمئن شوید که منیزیم کافی دریافت می کنید. همچنین توجه داشته باشید که برخی از ویتامین های محلول در چربی، از جمله ویتامین E، می توانند در جذب ویتامین D اختلال ایجاد کنند. از سوی دیگر، مصرف ویتامین K همراه با ویتامین D ممکن است برای تراکم مواد معدنی استخوان مفید باشد.
ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن عمل می کند و برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. همچنین یک مکمل غذایی محبوب است. اگرچه این ماده مغذی در بسیاری از غذاها وجود دارد، اما کمبود آن نادر است. مصرف مکمل های ویتامین E معمولا همراه با غذا توصیه می شود.
ویتامین K

می توانید مکمل های ویتامین K را در هر زمانی از روز همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنید. از آنجایی که بیشتر مردم از طریق رژیم غذایی خود ویتامین K کافی دریافت می کنند، مکمل های با دوز بالا توصیه نمی شوند. مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد؛ اگرچه این مکمل ها به طور کلی بی خطر هستند و عوارض جانبی قابل توجهی ندارند.
با این حال، مکمل ویتامین K ممکن است با برخی از داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد. اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.
مولتی ویتامین در هر کپسول

مولتی ویتامین ها معمولا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند. معمولاً مصرف آنها با غذا توصیه می شود. این می تواند جذب برخی مواد مغذی را افزایش دهد و خطر ناراحتی های گوارشی را که در صورت مصرف مولتی ویتامین ها با معده خالی رخ می دهد، کاهش دهد.
محمدرضا وفا، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: توصیه کلی ما این است که با تغذیه مناسب و کافی، اگر همه افراد بتوانند چهار گروه اصلی غذایی را روزانه مصرف کنند، اصلا نیازی به استفاده از مکمل ها نیست.
وی ادامه داد: تنها دو ماده غذایی وجود دارد که اکثر مردم در سراسر جهان احتمالاً از طریق رژیم غذایی خود دچار کمبود آن هستند. یکی ویتامین D است که وزارت بهداشت سال‌ها پیش پروتکل‌هایی برای آن وضع کرد و توزیع آن انجام شد.»
این استاد تغذیه خاطرنشان کرد: گروه دوم اسیدهای چرب و امگا 3 هستند. زیرا منابع اصلی غذایی آن غذاهای دریایی است. بنابراین در دسترس بودن آن برای همه مردم دنیا کم است و اگر قرار باشد این دو مکمل مصرف شود در حد مصرف فیزیولوژیکی مشکلی ندارد اما بقیه مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی از نظر دانش تغذیه صحیح است. برای همه مردم از طریق غذا دریافت کنند.
مصرف مولتی ویتامین همراه با غذا می تواند به افزایش جذب برخی مواد مغذی و کاهش خطر مشکلات گوارشی کمک کند.
وفا یادآور شد: برخی افراد جامعه آسیب پذیر هستند; به عنوان مثال، مادران باردار، زنان شیرده، بیماران و سالمندان. بسته به شرایطی که دارند ممکن است برخی از مواد مغذی دریافت نکنند یا به دلیل رفع بیماری پیش آمده، هموستاز بدن به هم بخورد و حتما نیاز به یک ماده مقوی داشته باشند که از طریق غذا به دست نمی آید.
مصرف ویتامین ها را به یکدیگر توصیه نکنید

وی افزود: بستگی به درمان فردی و تیم مراقبتی دارد و توصیه می‌کنند مکمل‌های آهن، روی و کلسیم را با دوز مشخص برای مدت مشخصی مصرف کنند، اما یک نفر بیاید بگوید چون من خوردم شما هم بخورید این کاملاً است. بنابراین، اگر قرار است مواد مغذی به عنوان مکمل ارائه شود، باید یک استدلال علمی از طرف تیم درمان وجود داشته باشد.
این استاد تغذیه گفت: این میزان مصرف برای همان زمانی است که پزشک به بیمار خود می گوید و باید در آن زمان مصرف شود.
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید