برای سلامتی روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟


برای سلامتی روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی نکاتی را در خصوص عوارض کم آبی بدن و خطرات ناشی از آن بیان کرد.
غزاله اسلامیان با تاکید بر اینکه اگر دچار کم آبی هستید، حجم گردش خون در بدن کاهش می یابد، گفت: در این حالت ضربان قلب افزایش می یابد تا حجم صحیح جریان خون در بدن حفظ شود و این فشار بیشتری را به بدن وارد می کند. قلب از حد معمول او می سازد.
وی با تاکید بر اینکه 60 تا 70 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد، ادامه داد: میزان آب مورد نیاز بدن با دمای بدن و فعالیت کلیه ها برای دفع مواد زائد و میزان تعریق تعیین می شود.
اسلام اضافه کرد: کم آبی با علائم سردرد و گرفتگی عضلات همراه است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بعد از یک خواب راحت، معمولا اولین ادرار صبحگاهی غلیظ و زرد رنگ است، اما پس از آن ادرار باید بی رنگ و بی بو باشد و این نشان دهنده عملکرد طبیعی کلیه ها است.
اسلامیان در پاسخ به این سوال که چقدر آب برای نوشیدن هر فرد کافی است، افزود: پاسخ به این سوال به ظاهر ساده کمی پیچیده است، در واقع مقدار آبی که مصرف می شود مشخص نیست زیرا هر فرد نیاز به آب به فعالیت بدنی روزانه بستگی دارد متابولیسم پایه بدن، دمای محیط، رژیم غذایی و نسبت وزن ماهیچه به چربی بدن به سن، جنسیت و بیماری های زمینه ای بستگی دارد.
به گفته وی، کودکان هنگام ورزش باید به اندازه نیاز برای رفع تشنگی، علاوه بر نصف لیوان آب، و نوجوانان تنها پس از رفع تشنگی، یک لیوان آب اضافی بنوشند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه مایعات شامل مایعات از غذا و نوشیدنی های مختلف است، اظهار داشت: در بزرگسالان با فعالیت طبیعی در دمای هوای متعادل، حداقل آب دریافتی یک و یک نیم لیتر در روز که بدن باید از دست دادن آب از ریه ها، دستگاه گوارش، ادرار و عرق را جبران کند.
وی افزود: در حال حاضر مصرف 8 لیوان آب و مایعات در روز توصیه می شود، یعنی تقریباً یک میلی لیتر به ازای هر کالری دریافتی انرژی، البته افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا به دلیل کار و فعالیت شدید عرق می کنند باید مایعات بیشتری بنوشید
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: البته توجه به رنگ ادرار نیز می تواند یکی از راه های تشخیص کم آبی بدن باشد که اگر رنگ ادرار تیره باشد می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد.
اسلامیان با اشاره به اینکه سلامت بدن به ویژه قلب و کلیه ها بر میزان توصیه شده مایعات مصرفی تاثیر می گذارد، گفت: در صورت داشتن بیماری زمینه ای خاص به ویژه نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و سنگ کلیه حتما باید با پزشک مشورت کنید. ، که در میزان مایعاتی که باید بنوشید متخصص است.
وی مصرف مداوم آب و نوشابه های گازدار را تهدیدی برای سلامتی می داند و ادامه می دهد: آب گازدار نفخ و مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آب میوه های طبیعی می توانند بخشی از نیاز روزانه بدن به مایعات را تامین کنند، خاطرنشان کرد: موضوع این است که این نوشیدنی ها به دلیل کالری زیاد و کمبود فیبر در صورت مصرف روزانه و مداوم می توانند منجر به چاقی شوند.
وی به افرادی که نمی خواهند آب بنوشند یا نوشیدن آب را فراموش می کنند، توصیه کرد: همیشه یک کوزه آب جلوی چشمان خود قرار دهید، این کار به شما یادآوری می کند که آب بنوشید یا از نوشیدنی های آب (سم زدا) استفاده کنید. (سم زدایی ها شامل آب و تکه های میوه و سبزیجات مانند سم زدایی لیمو و نعناع یا سم زدایی خیار می شود).
اسلامیان ادامه داد: بخشی از نیاز روزانه بدن به آب نیز از طریق دریافت کافی میوه و سبزیجات تامین می شود.
وی با تاکید بر اینکه مصرف آب معدنی باید تا حد امکان محدود شود، افزود: بطری های آب معدنی حاوی ماده عمده ای به نام بیسفنول A است که بررسی ها نشان می دهد استفاده پزشکی از این ماده برای سلامتی مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید