با این غذای پاییزی بینایی و ایمنی بدن خود را تقویت کنید


با این غذای پاییزی بینایی و ایمنی بدن خود را تقویت کنید

به گزارش دموکراسی آنلاین، یک فنجان کدو حلوایی یا پوره کدو حلوایی آب پز بیش از 200 درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند، این مقدار ویتامین برای دید قوی حتی در نور کم کافی است. کدو تنبل سرشار از کاروتنوئیدها است. ترکیباتی که باعث رنگ نارنجی کدو تنبل می شوند. ترکیباتی مانند بتاکاروتن که بدن به شکل ویتامین A برای تقویت و محافظت از بینایی استفاده می کند.
در فصل سرد، کدو تنبل از بدن ما در برابر انواع ویروس ها محافظت می کند. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
کم کم زمان ظهور کدوهای گرد و نارنجی در بازار میوه و تره بار فرا رسیده است. خوشبختانه هر روز که می گذرد، آگاهی عموم مردم از فواید میوه و سبزیجات بیشتر می شود و اگر ملاحظات اقتصادی اجازه دهد، بی شک سبد خانواده ها مملو از مواد غذایی سالم خواهد بود. کدو تنبل یکی از آن غذاهای سالم و مقوی است که در فصل آن از خوردن آن غافل نشوید، این نوع کدو انواع مختلفی دارد که دو نوع آن آشناتر است، گرد و گلابی شکل. کدو حلوایی علاوه بر خوشمزه بودن می تواند برای تهیه انواع غذاها، شیرینی ها، دسرها و … استفاده شود، فواید زیادی هم برای بدن دارد. بنابراین، از گوشت گرفته تا دانه، خوراکی و مفید هستند. در ادامه این مقاله شما را با برخی از فواید این کدو تنبل نارنجی آشنا می کنیم.
ارزش غذایی کدو تنبل
کدو تنبل یک غذای بسیار مقوی و با کالری کمی است. هر 100 گرم از این محصول غذایی حاوی مواد زیر است:
انرژی 20 کیلو کالری
ویتامین C 8 درصد از نیاز روزانه است
پتاسیم 7 درصد از نیاز روزانه است
مس، منگنز و ریبوفلاوین 5 درصد مقدار لازم
ویتامین E 4 درصد از نیاز روزانه است
آهن 3 درصد از نیاز روزانه
تقویت سیستم ایمنی بدن
در فصل سرما، کدو تنبل از بدن ما در برابر انواع ویروس ها محافظت می کند. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. رنگ نارنجی این کدو تنبل خوشمزه سرشار از کاروتنوئید است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی بسیار مفید است زیرا به بدن در تولید ویتامین A کمک می کند.این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با بیماری های فصل سرما مبارزه می کند. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که این ویتامین برای سلامت روده ها بسیار مهم است، زیرا امواجی که سطح آن را می پوشانند تقویت می کند و در نتیجه به مبارزه با عفونت ها کمک زیادی می کند. علاوه بر این ویتامین A می تواند از پیری زودرس بینایی جلوگیری کرده و آن را تقویت کند.
مناسب برای سلامت چشم
دلایل زیادی وجود دارد که چرا کدو تنبل برای سلامت چشم مفید است. اول، همانطور که گفته شد، غنی از بتاکاروتن است و به شبکیه کمک می کند نور بیشتری جذب کند. بنابراین بینایی را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، ترکیب مواد معدنی و ویتامین های موجود در این ماده غذایی از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن محافظت می کند. نتایج یک مطالعه انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد افرادی که از دژنراسیون ماکولا رنج می برند می توانند با مصرف مکمل های حاوی روی، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و مس، پیشرفت بیماری را کاهش دهند. خوشبختانه کدو تنبل این ویتامین ها و مواد معدنی را در کنار هم دارد و مصرف منظم آن می تواند به سلامت چشم کمک زیادی کند.
خواصی برای پوست دارد
آنتی اکسیدان های موجود در کدو تنبل به ویژه بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که بتاکاروتن در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید موثر است. به یاد داشته باشید که خوردن غذاهای غنی از بتاکاروتن، مانند کدو تنبل، می تواند بافت و ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.
گزینه ای برای مقابله با سندرم متابولیک
سندرم متابولیک باعث تعدادی از مشکلات سلامتی می شود. اگر نمی دانید این سندرم به چه معناست، باید بگوییم که اندازه و چاقی در ناحیه شکم سندرم متابولیک نامیده می شود. متأسفانه این مشکل با بیماری های دیگری مانند فشار خون بالا، مشکلات قند خون و سطح تری گلیسیرید خون نیز مرتبط است. باید بدانید که عوامل ذکر شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را نیز افزایش می دهد. به گفته متخصصان، مصرف غذاهای حاوی بتاکاروتن می تواند سندرم متابولیک را کاهش دهد. برای پیشگیری از چاقی شکمی، علاوه بر کنترل رژیم غذایی، باید به درستی ورزش کنید.
برای فشار خون بسیار مفید است
کدو تنبل حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. بنابراین تاثیر مثبتی بر سلامت رگ های خونی دارد. توصیه می کنیم از خواص کدو تنبل و دانه های آن برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و کنترل فشار خون غافل نشوید.
سوختگی را التیام می بخشد
اگر هنگام آشپزی یا انجام کارهای خانه دچار سوختگی یا بریدگی و خراشیدگی روی پوست خود شده اید، می توانید از کدو حلوایی استفاده کنید. کدو تنبل خام می تواند سوختگی و زخم های سطحی را تسکین دهد. برای این کار مقداری کدو تنبل را له کرده و روی پوست قرار دهید تا احساس سوزش از بین برود.
مناسب برای یبوست
افرادی که به طور مرتب از یبوست رنج می برند می توانند از فواید کدو تنبل بهره مند شوند. زیرا این کدو رنگارنگ سرشار از فیبر بوده و خاصیت ضد یبوست دارد. کدو تنبل برای افرادی که مشکلات روده ای دارند نیز توصیه می شود. تخمه کدو سرشار از آهن است و به همین دلیل برای مقابله با کم خونی و خستگی مفید است. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید، از خوردن تخمه کدو غافل نشوید.
کدو تنبل حاوی مقدار قابل توجهی فسفر است و بنابراین می تواند برای تقویت استخوان ها و مینای دندان مفید باشد. واقعیت این است که برای سلامت عمومی بدن نباید به مصرف یک ماده غذایی بسنده کرد. به عنوان مثال، سلامت دندان ها و استخوان ها را نباید تنها به شیر و فرآورده های آن سپرد. علاوه بر این، باید روی میوه ها و سبزیجاتی مانند کدو تنبل نیز شرط بندی کنید.
خواص ضد التهابی
تخمه کدو دارای خواص ضد التهابی است و برای رفع مشکلات ادراری و گوارشی مفید است. برای مقابله با عفونت ادراری می توانید در کنار درمان های معمول از تخم کدو استفاده کنید تا التهاب ناحیه برطرف شود.
مراقب باش
اگر از داروهای خاصی مانند لیتیوم (تثبیت کننده خلق و خو) استفاده می کنید، توجه داشته باشید که کدو حلوایی یک ادرار آور خفیف است و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. علاوه بر این، محصولات کدو تنبل امروزه در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. اما توصیه ما این است که این غذا را خودتان تهیه کنید و مطابق ذائقه خود مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید