اگر رئیس جمهور خواستار رفراندوم شود، در مجلس از آن استقبال می کنیم


اگر رئیس جمهور خواستار رفراندوم شود، در مجلس از آن استقبال می کنیم

به گزارش مردم سالاری آنلاین، نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: به نظر من مهمتر از رفراندوم در یک موضوع، اصلاح ساختارهای اداره دولت است تا بتوانیم مردمی تر حکومت کنیم. یعنی مردم در تصمیماتی که تک تک در جامعه گرفته می شود احساس نقش داشته باشند این بهتر از رفراندوم در یک موضوع خاص و واحد است.
علی اصغر عابستانی نماینده مردم سبزوار در شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «بحث همه پرسی بر اساس قانون اساسی قرار است در موضوعات مهم کشور اعمال شود تا تصمیم نهایی نزدیکتر شود. به خواست ملت به نظر شما چقدر چنین اصل در مواردی می تواند مفید واقع شود؟ به طوری که مردم این انتخابات را انجام دهند، یعنی دولت فقط هدایت و کنترل کند.» و در زمینه برگزاری انتخابات، شوراهای اجرایی، مدیریت صندوق و بازرسی از جمعی از معتمدین مردمی تشکیل می شود.
وی ادامه داد: در قانون اساسی ما از آنجایی که در برخی از حوزه ها که تصمیم گیری در ساختارهای عمومی اداری مشکل ساز می شود و احساس می شود تاثیر زیادی در زندگی مردم دارد یا تفاوت های بسیار خاصی در آن موضوع احساس می شود، پیش بینی شده است. برای ورود به انتخابات سراسری اینجا
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: اما از آنجایی که برگزاری انتخابات سراسری قطعا مستلزم هزینه های کلان است و از سوی دیگر هر انتخاباتی با افشای نظر مردم یکسری آسیب ها و خلأهای اجتماعی نیز ایجاد می کند، برگزاری چنین رفراندوم هایی در سرتاسر جهان دست کم مردم آن نیز نظر خود را در ساختارها بیان می کنند.
وی تصریح کرد: کاملا موافقم که می توانیم این طلسم را در جمهوری اسلامی که البته طلسم است بشکنیم و در مورد یک موضوع مهم رفراندوم برگزار کنیم.
انابستانی درباره سازوکار درخواست و انجام همه پرسی گفت: این قانون نیز ساختار و مقدمات اجرایی دارد، یعنی رئیس جمهور باید موضوعی را که می خواهد به رای علنی در مجلس بگذارد، درخواست رئیس جمهور باید باشد. با سه چهارم آرای نمایندگان مردم به تصویب رسید و اجرای همه پرسی اعلام شود.
وی تاکید کرد: قطعاً اگر آقای رئیس جمهور این تصمیم را بگیرد، در مجلس از ایشان استقبال می کنیم تا وارد چنین فرآیندهایی شوند و این نیز روند خوبی است.
عنابستانی با تاکید بر اهمیت اصلاح برخی از ساختارهای دولتی گفت: به نظر من اصلاح ساختارهای اداری دولت از همه پرسی مهمتر است تا بتوانیم مردمی تر حکومت کنیم. یعنی مردم در تصمیماتی که در جامعه گرفته می شود یک به یک احساس نقش داشته باشند این بهتر از رفراندوم در یک موضوع خاص و واحد است.
وی در تشریح اصلاحات مورد نیاز در این راستا گفت: به عنوان مثال باید به ادارات محلی و انتخابات محلی بها دهیم، به شوراهایی که منتخب مردم هستند، اختیارات و جایگاه والایی بدهیم، حکمرانی جامع و یکپارچه شهری در آب دهیاری ها داشته باشیم. و برق، مسائل گاز، ترافیک و غیره را به انتخاب مردم بسپاریم و بگذاریم شهرداران مستقیماً توسط مردم انتخاب شوند.
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: در این فرآیند مردم محلی می توانند در بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در حوزه بودجه ایفای نقش کنند. مثلاً بودجه استانی را به خود استان بسپاریم و بعد مدیران استانی و معتمدین مردمی در استان ها بیایند و در جلسات بنشینند و بودجه را بر اساس نیاز استان و نظر مردم تقسیم کنند. پس ما این ذهنیت را نداشتیم که باید برویم و در یک موضوع انتخابات برگزار کنیم. زیرا مردم در جریان امور نسبت به همه امور نظر خود را اعلام خواهند کرد.
وی تصریح کرد: این چیزی است که باید اتفاق بیفتد و من آن را «ارتقای حکمرانی و حکمرانی از دیدگاه مردم» نامیدم و مولفه های حاکمیت باید نقش داشته باشند.
عنابستانی با تاکید بر اهمیت افزایش نقش مردم در حکومت داری گفت: مردم باید آنقدر درگیر مشکلات جامعه و اداره کشور باشند که دولت را از آن خود بدانند، همان اتفاقی که در ابتدا افتاد. دهه انقلاب و مردم هیچ تفاوتی بین خود و دولت ندیدند آرام آرام پس از دهه اول انقلاب این شکاف آغاز شد و شکل گرفت. مردم زمانی خود را حاکم می دانند که در تصمیم گیری های دولت اعم از بزرگ و کوچک، بالا و پایین شرکت می کنند.
وی ادامه داد: به نظر من این اتفاق نسخه بهتری از حکومت مردمی است، گاهی رفراندوم آدرس اشتباهی است که فکر کنیم ما یک حکومت تمامیت خواه و دیکتاتوری هستیم که به رای مردم توجه نمی کنیم و چرا رفراندوم نیست. برگزار شد. رفراندوم تنها یکی از اجزای ساختار قدرت مردمی است، ما در حال حاضر قدرت مردم را به اشکال مختلف تجربه می کنیم و باید آن را تقویت کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که «شما گفته اید با برگزاری همه پرسی موافق هستید و در صورت پیشنهاد رئیس جمهور از آن حمایت می کنید، فکر می کنید چه سؤال یا سؤالاتی برای برگزاری همه پرسی قابل بررسی است؟» گفت: من اکنون نمی توان به یک موضوع خاص اشاره کرد. «برای نام بردن از چند مورد، دولت باید آن را درک کند، اما من فکر می کنم ما مشکل حل نشدنی نداریم که نتوانیم آن را در ساختار حکومتی کشور حل کنیم.
وی ادامه داد: عده ای برای برگزاری رفراندوم مسائل مختلفی را مطرح می کنند، مثلا می گویند برجام، به نظر من برجام روشن است، همه معتقدیم باید مذاکره کنیم، همه معتقدیم که باید آبروی کشور را در این مذاکرات حفظ کنیم. و برای نتیجه گیری؛ اصلاً کسی در این سؤال شک ندارد که در چه موضوعی از برجام باید همه پرسی برگزار کنیم؟
نایب کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: یا مثلاً در برخی موضوعات که اصلاً قابل رفراندوم نیست، رفراندوم می‌گویند، مثلاً بحث حجاب از اصول قانون اساسی است و قابل تغییر نیست برای این نه رفراندوم برگزار می شود و نه انتخابات، این یکی از اصول مسلم است.
وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم که بگوییم در ساختارهای فعلی نمی توان با آن برخورد کرد و باید برویم در این باره رفراندوم داشته باشیم، مشکلی نیست، اما اگر چنین چیزی به دولت بیاید و ایجاد شود. خیلی خوب است که آن را نگه دارید.
وی در پاسخ به این سوال که «امام، رهبری و سایر مسئولان بارها درباره امکان تغییر و اصلاح قانون اساسی صحبت کرده اند، اما شما از تغییرناپذیری قانون اساسی صحبت می کنید»، تصریح کرد: قانون اساسی قطعا قابل تغییر است. می توان آن را تغییر داد و خود قانون اساسی این را پیش بینی کرده است، اما قانون اساسی بلافاصله تغییر نمی کند. اصل چهارم. این اصل بیان می کند که اجرا و اجرای همه احکام قانون اساسی مبتنی بر دین مبین اسلام است، این اصل بر همه چیز حاکم است و به هیچ وجه قابل تغییر نیست. در واقع برخی از اصول قانون اساسی ما قابل تغییر نیست، مانند اصل چهارم.
منبع: ایلانا

دیدگاهتان را بنویسید